
A Case of Mistaken Identity 

 

Julian Petley  

 

I‟ve just visited an organisation which was so afraid of physical attack that it dared 

not put its name at the entrance of its office building. It had recently published a 

report, distorted and inflammatory press coverage of which had put the organisation 

under siege and made its employees the recipients of hundreds of abusive and 

threatening phone calls, e-mails and letters. Along with the death threats came 

sentiments such as these: „to show you what I think of your report, I‟m going out of 

my house right now, and I‟m going to slit the throat of the first Paki I meet‟. 

 

The organisation was the Runnymede Trust, the report was The Future of Multi-

Ethnic Britain, and the newspaper responsible in the first instance for flood of hostile 

and mis-informed coverage was the Daily Telegraph. 

 

The trouble began on 10 October 2000, when the Telegraph ran a front page article by 

its Home Affairs editor, Philip Johnston, headed 'Straw wants to rewrite our history', 

with the strap line '"British" is a racist word, says report'. The article opens with the 

words: 'Britain should be formally recognised as a multi-cultural society whose 

history needs to be "revised, rethought or jettisoned", says a report that has been 

welcomed by ministers‟, and continues: „The inquiry was set up three years ago by 

the Runnymede Trust, a race equality think tank, and launched by Jack Straw, Home 

Secretary. Its report, to be published tomorrow, defines the UK as "a community of 

communities" rather than a nation. It says the description of its inhabitants as British 

"will never do on its own", largely because the term has "racist connotations"'.  

 

These few lines contain no less than five major errors, but they were to determine the 

way in which not only the Telegraph but other papers were to cover the report over 

subsequent days. Apparently the decision to highlight the report was a last minute 

one, taken by the editor Charles Moore himself, which may account in part for some 

of the errors. However, the tone of its reporting can have nothing to do with the 

pressure of imminent deadlines.  

 



Firstly, and most seriously, the report nowhere says that the term „British‟ has „racist 

connotations‟. What it actually says is this: „Britishness, as much as Englishness, has 

systematic, largely unspoken, racial connotations. Whiteness nowhere features as an 

explicit condition of being British, but it is widely understood that Englishness, and 

therefore Britishness, is racially coded‟.  It notes that for Asians, African-Caribbeans 

and Africans 'Britishness is a reminder of colonisation and empire, and to that extent 

is not attractive‟ but adds that, although  'Britishness is not ideal … at least it appears 

acceptable, particularly when suitably qualified - Black British, Indian British, British 

Muslim, and so on'. However, since the Telegraph article, and subsequent ones in the 

same paper, repeatedly substitute the word „racist‟ for „racial‟ one can only assume 

that the editor takes them to mean the same thing, in which case he would also be 

bound to agree that the statement of fact: „The Telegraph is a national newspaper‟ is 

the same as the value judgement: „The Telegraph is a nationalist newspaper‟. 

 

Secondly, the report does not define the UK as a community of communities rather 

than a nation but simply uses the phrase as a means of picturing how Britain could, 

and in its opinion, should, develop. It does this as a way of trying to displace a 

different picture: Britain as consisting of one large homogenous majority plus various 

small minorities. But nowhere is it suggested that this is how Britain should be re-

named. This is what the report actually says: 'It would be consistent with the 

dictionary definition [of community] to envisage Britain as a community whose three 

principal constituent parts are England, Scotland and Wales, and to envisage each of 

the constituent parts as a community, as also each separate region, city, town or 

borough. Any one individual belongs to several different communities'. 

 

Thirdly, the Telegraph makes the elementary mistake of conflating the United 

Kingdom and the British Isles. What the report actually says is this: „many 

acknowledge that ideally there needs to be a way of referring to the larger whole of 

which Scotland, Wales and England are constituent parts. But the nation state to 

which they belong is the United Kingdom not Britain … The Good Friday Agreement 

of 1999 implies that there should be a sense of affiliation to the supranational identity 

known as “these islands” [i.e. including the Republic of Ireland]. Perhaps one day 

there will be an adjective to refer to this entity, similar in power perhaps to the 

unifying word “Nordic” in Denmark, Finland, Norway and Sweden. But for the 



present no such adjective is in sight. It is entirely plain, however, that the word 

“British” will never do on its own‟.  This is self-evidently true as applied to the 

British Isles, as in the report, and as Philip Johnston would no doubt discover were he 

to pop into a bar in, say, a nationalist part of Derry and tell the assembled company 

that they were all British. Applied to the United Kingdom, however, it becomes quite 

a different proposition, and one which the report never puts forward.  

 

 

Fourthly, to state that the report argues that British history needs to be rewritten, 

revised, rethought or jettisoned is selective to the point of serious distortion. The 

passage to which this charge refers merely argues that if Britain is to acquire 'a broad 

framework of common belonging' in which 'cultural diversity is cherished and 

celebrated' then 'one critical prerequisite is to examine Britain's understanding of 

itself. How are the histories of England, Scotland and Wales understood by their 

people? What do the separate countries stand for, and what does Britain stand for? Of 

what may citizens be justly proud? How has the imagined nation stood the test of 

time? What should be preserved, what jettisoned, what revised or reworked? How can 

everyone have a recognised place within the larger picture?'. Thus what the Telegraph 

presents as a bald statement is actually a serious of questions for discussion, and the 

report‟s remarks about pride in and preservation of aspects of British history are 

conveniently ignored. 

 

Finally, and perhaps most importantly, is the role which the paper allots to Jack Straw  

in the publication of the report. The headline is unequivocal – „Straw wants to rewrite 

our history‟ – and unequivocally wrong, and there is nothing in the article that 

remotely substantiates such a wild accusation. In fact, Straw‟s role in the report was 

limited to launching it when Labour first came to power. However, it is clear, and 

becomes ever more so as the controversy develops, that it is Straw in particular and 

Labour in general which are the Telegraph‟s real target. Thus the article states that: 

„although the Government finds some of the report's recommendations unwelcome, 

particularly on asylum and immigration policy, it apparently accepts the thrust of its 

conclusions‟, and Home Office minister Mike O'Brien is quoted to the effect that: 

„This is a timely report which adds much to the current debate on multi-ethnic Britain. 

The Government is profoundly committed to racial equality and the celebration of 



diversity. We are a multi-cultural society‟. Similarly the editorial, headed 'The British 

race', begins: 'It is astonishing that ministers should have welcomed the sub-Marxist 

gibberish' contained in the report, and concludes that: 'Under the guise of "multi-

culturalism", they are advancing their old Marxist dislike of any national culture. It is 

shameful that the Government should have been cowed into going along with this 

rubbish'. 

  

It‟s worth pointing out that the passages of the report which so enraged the Telegraph 

occupy just over three pages of its total of 417. Nonetheless, the effect of its reporting 

on much of the rest of the press was galvanic. The next day, for example, the Mail 

ditched the front page article it had intended running and replaced it with one headed  

„Racism slur on the word “British”‟; the inside pages were also changed to include an 

extremely unflattering run-down of members of the commission which produced the 

report, a lengthy editorial („What an insult to our history and intelligence‟), an essay 

by Paul Johnson and a hostile commentary by Raj Chandran of the Commision for 

Racial Equality („An insult to all our countrymen‟). Similarly, the same day‟s Sun ran 

a lengthy piece by its political editor Trevor Kavanagh headed „Ministers welcome 

report which says “British” is a racist word‟, an indignant editorial which urged Straw 

to „stick this report in the bin‟, and a comment piece („It‟s ridiculous‟) by the athlete 

Daley Thompson. Indeed, such was the rat-pack mentality of most of the press on this 

issue that even the supposedly liberal Guardian joined the fray Thus the headline of 

its main article on 11 October reads: 'British tag is "coded racism"', although the term 

'coded racism' appears neither in the report nor in the article itself. The paper also ran 

a broadly welcoming editorial entitled „Prescription for harmony‟. However, this also 

carries the strap „But race report is spoilt by bad idea‟ - this appears to be „dropping 

Britain‟, which is nowhere recommended by the report. The paper does, however, 

redeem itself to some extent with an article by Gary Younge which opens with the 

most pertinent words written during the whole of this furore: 'if you really want to 

take the racial temperature in Britain, you would be better off examining the reactions 

to the report on multi-ethnic Britain than the report itself'. The Mirror, Star, Times 

and Evening Standard also took the „racist‟ bait, and only the Independent and 

Express avoided this line entirely and succeeded in dealing with the report wholly in 

its own, as opposed to the Telegraph‟s, terms. 

 



Over the next few days, the commissioners were to find themselves described as 

„worthy idiots‟ and „purblind, self-indulgent and insensitive‟ in The Times, „middle-

class twits‟ in the Star, „crack-brained‟ and „a bunch of cranks and losers‟ in the 

Telegraph, „left-wing wafflers‟ in the Evening Standard, and a „second-rate 

unrepresentative clique‟ composed of „disconnected, whining liberals‟ in the Mail. 

The report itself was condemned variously as „gibberish, „balderdash‟, 

„ridiculous‟,„burblings‟ and „rhubarb‟ in the Telegraph, „right-on trendy trash‟ and a 

„pile of cack‟ in the Star, and „tendentious rubbish‟ in the Mail. According to the Sun, 

if the report‟s recommendations were implemented, „children will be told lies about 

their history and encouraged to feel ashamed of their country‟. Meanwhile, the 

Telegraph gave over its letters pages to correspondence much of which would not 

have been out of place in the official publications of the British National Party or the 

National Front, in which rage and bile were relieved only by galumphing attempts at 

„humour‟ which made Private Eye‟s spoof e-mails from „Mike Giggler‟ side-splitting 

by comparison.   

   

The immediate purpose of all this fury and vituperation was, quite clearly, to force 

Jack Straw to distance himself from the report. However, as mentioned earlier, it is 

difficult to wade through this endless editorialising without coming to the conclusion 

that the report was little more than a pretext to attack everything about the Labour 

government which the Right detests. Thus, for example, the Mail editorial on 11 

October argued that: 'In ordinary circumstances, the report's clunking prose, flawed 

argument and lamentable ignorance of history would be risible. But this exercise was 

launched by Home Secretary Jack Straw. Its conclusions have been welcomed by the 

Home Office. If not yet official policy, the report reflects New Labour attitudes'. It 

concluded: 'the tragedy is that this self-serving exercise by a second-rate, 

unrepresentative clique is being embraced by Ministers who claim to represent Britain 

and the British people, but have plainly lost confidence in both'. Similarly the essay in 

the same day‟s paper by Paul Johnson argued that: 'the Runnymede Trust report, 

calling for a total re-write of our history and the banning of such terms as "English" 

and "Britain" as racist, looks like the first move in a New Labour brainwashing 

exercise designed to destroy our sense of nationhood‟. 

 



Further proof was provided by the Telegraph 12 October (which devoted no less than 

six self-congratulatory pieces to the furore which it had ignited)  in a column by Boris 

Johnson, whom the paper still coyly insists on billing as the editor of the Spectator 

rather than as the Tory MP-in-waiting for Henley on Thames, in which he opines that 

„this is a war over culture, which our side could lose'. One of the major points at issue 

in this war is, of course, the Macpherson report into the death of Stephen Lawrence, 

which earned Straw the absolutely undying hatred of papers such as the Telegraph. 

And, sure enough, this hoves into view into its editorial  'Don't diss Britannia' (a 

headline which must have mystified most of its readers). This argues that: 'Mr Straw 

is unconvincing when he dons the mantle of John Bull. He has pulled a similar stunt 

before - making much of rowing back from some of the wilder shores of the 

Macpherson report on "institutionalised racism" in the Metropolitan Police'. Of that 

report, the editorial alleges that 'Mr Straw was able to smuggle it past the public by 

playing the role of commonsense watchdog. So it is with this commission. Mr Straw 

and Number 10 have distanced themselves from the report's most offensive 

comments, but they have not distanced themselves from its substantive proposals'. 

The editorial concludes that: 'the Conservatives now have an excellent chance to 

make good their past silence on Macpherson. They must expose the Government's 

collusion in this attempt to destroy a thousand years of British history'. 

 

Similarly, the same day‟s Sun, in an editorial headed 'A disgrace', used the report to 

lambast one of its favourite Labour targets: the „metropolitan elite‟: „We cannot 

tolerate an officially sanctioned Government report that says these things. The fact 

that the Home Secretary hasn't binned the ludicrous 'British is racist' report is a 

disgrace. What on earth is going on? Too many in the Government don't seem to like 

Britain ... The new Establishment - the metropolitan elite - have no confidence in the 

British. They simply do not understand that patriotism is a good thing. In America, 

many homes have flags outside. Here, we have a government that appears to think its 

own people are racists. What a scandal. What a state of affairs'.  

 

The overtly party-political thrust of the Telegraph‟s campaign was further emphasised 

on 13 October when it ran a lengthy piece by William Hague entitled: 'Why I am sick 

of the anti-British disease'. This began: 'in the 1970s, the threat from the Left was an 

economic one and came in the form of militant unions, punitive taxes and picket lines. 



We called it the British disease. In 2000, the threat from the Left is as much a cultural 

one, and manifests itself in the tyranny of political correctness and the assault on 

British culture and history. We should call it the anti-British disease. Never has this 

cultural threat been more clearly expressed than in the report by the Runnymede 

commission'. According to Hague: 'The report's recommendations may range from the 

potty to the sinister, but it is the overall thinking that gave rise to creating the 

commission in the first place that represents the real threat. For when the commission 

says that "Britishness has systematic racial connotations", it is betraying a wider 

agenda of the New Labour elite. These people believe that the very idea of "Britain" is 

irredeemably tainted by the combination of our imperial history, a concept of 

nationality that is past its sell-by date and public institutions that are "institutionally 

racist"‟. The report is then lumped together with 'Cool Britannia', devolution, 'Europe' 

and every other hate object in Tory demonology to show that we have a government 

'led by a Prime Minister embarrassed about the country he lives in and the people who 

elected him'. 

     

And just in case anybody was still unsure of the message, the paper also carried an 

editorial, headed 'Turning point at Runnymede'. This again explicitly links the 

Runnymede document with the Macpherson report, of which it states that 'no more 

disgracefully unfair document has ever been produced by a judge in modern British 

history'. However: 'its bigoted conclusions were accepted with only a whimper of 

protest by the institutions it criticised. The bullying of the "anti-racists" had won. At 

last, though, something is changing. To the obvious shock of the comfortable peers, 

millionaires' wives and public sector grandeees who lent their names to the report, 

people are starting to say that they will not take any more. The report's suggestion that 

the word "British" is racist has finally frightened even those ministers who thought 

that they could never go wrong by appeasing such doctrines. Jack Straw and Tony 

Blair have suddenly changed from their usual approval, and have reached instead for a 

Union flag in which to wrap themselves. It doesn't fit very well, but it is interesting 

that it has happened at all'.  

 

What the Telegraph is referring to here are, of course, the official responses by the 

Home Office and No. 10 to the actual publication of the report on October 11. 

However, even the press reports of these are spun to the point of distortion. What 



Tony Blair‟s official spokesman, i.e. Alistair Campbell, actually said was: 

„Britishness to us is about issues as varied as how you manage the economy, the 

approach you take to issues like unemployment, your vision of society. Britishness is 

served not by ethnic nationalism, nor by the status quo plan adopted by our 

Conservative opponents – it‟s about how you develop and promote your values in a 

wider world‟. This was interpreted by a Mail headline on 12 October as: „Downing 

Street hits back over attack on our past‟, but that was as nothing compared to an 

article in the same day‟s Sun, headed „Labour scorn for Brit pride‟, which somehow 

managed to interpret Campbell‟s words thus: „Tony Blair‟s official spokesman put the 

boot into Britain yesterday – and laid bare New Labour‟s vision of our nation‟.     

 

Similarly, to read most of the press reports of what Jack Straw said at the launch of 

the report and then to read the entire speech (which can be found on the 

Commission‟s website at www.runnymedetrust.org/meb) is to read about two 

apparently different events. The tone of the reports can be gathered from headlines 

such as „Straw beats very British retreat over race report‟ (Telegraph) and „“Proud to 

be British” Straw raps race report‟ (The Times), with even more friendly papers 

appearing to join in the fray with „Race report angers “proud Briton” Straw‟ (Express) 

and „Straw launches scathing attack on “unpatriotic” political left‟ (Independent), 

although in the case of the last two the articles themselves gave a much more 

balanced account of the event than the headlines would have led the reader to expect. 

 

Most of Straw‟s lengthy speech is actually taken up with fulsome and clearly heartfelt 

praise for Runnymede‟s work over the years. Given the sheer amount of criticism 

directed at the report by the press, Straw was clearly left with absolutely no option but 

to respond to it. What he in fact did was to re-write at least parts of the speech which 

he had intended to deliver, and to delay publication of the Home Office‟s official 40-

page response. Equally importantly, key journalists were briefed by the Home Office 

in such a way as to accentuate the more critical aspects of the speech, and much of the 

resulting coverage shows how just how readily they accepted the officially spun line. 

 

However, the positive parts of his speech (which also repeatedly praises the Lawrence 

Report) massively outnumber the few negative comments, which could be taken as its 

main point only by papers with a particular parti pris on the whole matter, or by 



journalists who believe all that they are told by spin doctors. Straw‟s criticisms are 

actually pretty mild stuff by comparison with his positive remarks, and come near the 

end of his speech. What he actually said was that he felt that „the Commission were a 

little grudging in recognising what‟s been achieved already‟, that „I frankly don‟t 

agree with the Commission‟ over its views on Britishness (which he explicitly 

contrasted with what the Telegraph alleged its views were), and, via a reference to 

George Orwell‟s famous remark that „almost any English intellectual would feel more 

ashamed of standing to attention during God Save the King than of stealing from the 

poor box‟, that the task of moulding Britishness into a „single shared identity was 

always going to be a challenge, but it was in my judgement made more difficult by 

those on the left who turned their backs on concepts of patriotism and who left the 

field to those on the far right‟. And that‟s it, folks. Indeed, Straw‟s strongest 

criticism‟s were actually reserved for the Telegraph itself; the Independent (but no 

other paper) quoted him as being „astonished‟ at its „extraordinary intervention‟, but 

nowhere was reported his remark that it „has had [emphasis added] a record of 

separating its news coverage which, on the whole, has broadly subscribed to the facts, 

from its opinion which is its business' – which last remark could be taken as implying 

that the Telegraph is rather more of a viewspaper than a newspaper. Nor did any 

paper see fit to print the unqualified praise for the report voiced on the same day by 

Baroness Amos, a government Whip in the Lords. In this respect, funeral orations 

such as those read by The Times on 12 October – „the sheer force with which Jack 

Straw, the Home Secretary, distanced himself from the most controversial aspects of 

the Future of Multi-Ethnic Britain report yesterday shows that this document will not 

influence official thinking in the future' – come across not only as premature but as 

decidedly wishful thinking. 

 

This story tells us a good deal about the nature of the British press, not least its 

political bias, the rat-pack nature of its journalism, and its susceptibility to spin – in 

the double sense that newspapers are both adept at spinning stories themselves and all 

too easily led by the nose. But, however objectionable the treatment of the report by 

the Telegraph, Mail and others, the story can be read as a victory for those papers, and 

for the Right in general, only if one accepts the terms in which its official reception 

was reported by those papers, which, as I have suggested, are far from accurate. 

Furthermore, the predominance of Right-wing, and specifically English nationalist, 



views in the press, and the virulence with which they are expressed, makes them 

appear much more widespread and predominant than they really are outside the bile 

ducts which pass for newspapers in this country. For, without wishing to sound too 

Hegelian about this, these people really are swimming against the tide of history, and 

deep down they probably know it. Most of what in The Future of Multi-Ethnic Britain 

gave Boris Johnson, Charles Moore, Paul Dacre, Trevor Kavanagh et al a blue fit 

would appear as entirely commonsensical to any first year student of history, politics, 

sociology or cultural studies, and is part of a long debate encompassing works as 

diverse as Benedict Anderson‟s Imagined Communities, Eric Hobsbawm‟s The 

Invention of Tradition, Linda Colley‟s Britons, Raphael Samuel‟s Island Stories and 

Theatres of Memory, Robert Hewison‟s The Heritage Industry, Patrick Wright‟s On 

Living in an Old Country, Jeremy Paxman‟s The English, Norman Davies‟ The Isles, 

Andrew Marr‟s The Day Britain Died and Mark Leonard‟s Britain TM, to name but a 

few. As Hugo Young put it in the Guardian 12 October, the hysteria with which the 

report has been greeted „throws a revealing light on these frightened spokesmen for 

the old canons of Britishness. They can barely contain their rage at the notion of the 

national identity, along with its hierarchy of historic icons, perhaps needing to be 

updated'. 

 

This is not to deny, however, that, given their prevalence in the press in particular, 

these spokesmen cannot do a great deal to make discussion of the much-needed 

modernisation of Britain as difficult as it could possibly be. One has only to look at 

how they have entirely prevented a debate of any kind at all about Britain‟s future role 

in the EU to see the success of their endless hectoring and bullying. It is clearly 

extremely difficult for any government to live with this daily diatribe which is liable 

at any time, as in the case of the Runnymede report, to blow up into a full blown 

assault in which truth is the first casualty, and liberal „bien pensants‟ who read only 

the Guardian or Independent can have little idea of the sheer amount of raging 

reaction that daily erupts from many other newspapers. However, discussion of the 

future direction of Britain is far too important for its terms to be dictated by unelected, 

unrepresentative and unaccountable newspaper editors, nor do sermons about 

patriotism sit well in foreign-owned newspapers such as the Canadian Hollinger 

Group‟s Telegraph and the mongrel Murdoch-owned Sun.  Nor can such discussion 

be simply avoided as too awkward. As Stuart Hall, one of the members of the 



commission, has forcefully put it: „Britain always was and really is now a nation of 

nations. It cannot continue to conflate "Englishness" with "Britishness". Some 

commentators really do suppose that Britain will obliterate all trace of its imperial 

history, devolve government, integrate with the global economy, play an active role in 

Europe, treat all minority peoples as equal citizens - and retain its self-understanding 

intact since Magna Carta! This is not serious analysis, it is cloud cuckoo land. The 

question of Britishness is a timebomb which is ticking away at the centre of this 

society and it is either faced and confronted or it will explode in our face in ways 

which we do not wish'. 

 

                                                                          Julian Petley. 


