Don’t Mention the War

Julian Petley

Introduction
This chapter analyses how certain kinds of images of a particularly disturbing past – namely that encompassing the rise of the Third Reich, the Second World War and the Holocaust – were suppressed in Britain in the late 1950s and early 1960s by the combined efforts of the Foreign Office, the Independent Television Authority (ITA) and the British Board of Film Censors (BBFC). It does this by drawing on files from the Foreign Office, now held at the National Archives at Kew, and on files still held by the British Board of Film Classification (the Board changed its name in 1984). To my knowledge, most of these documents have never been discussed in print before.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           The chapter explains that during this period, deep in the Cold War, the British          government was extremely hostile to anything which might present the Federal Republic of Germany, now of course a key NATO ally, in an unfavourable light. This most certainly included revelations emanating from the German Democratic Republic that former Nazis, including those who had been involved in genocide, were now occupying prominent positions in the Federal Republic – and indeed, in one case, in NATO. The government, and more specifically the Foreign Office, did its utmost to prevent the circulation of any such material, and this chapter explains how it did so in    the case of three particular films and one television programme, and also reveals the role played by supposedly independent regulatory authorities in this process.  
     But what makes these examples of political censorship all the more disturbing – disturbing, that is, because political censorship is not supposed to exist in the UK – are the really quite remarkable parallels with the 1930s, when films (newsreels, documentaries and features) dealing with the Third Reich were also censored. Then the British government was pursuing a policy of ‘appeasement’ towards Germany  (a euphemism whose function was and is to disguise all-out support for Hitler’s policies in significant sections of the Conservative Party and the wider Establishment), and the country was regarded as a friendly power. Films critical of Nazi Germany could thus not be permitted, whether home-grown or imported. As the decade wore on, the excuse was made that nothing should jeopardise Neville Chamberlain’s negotiations with Hitler, but this was seen increasingly by many as threadbare and deceitful, and actually occasioned a parliamentary debate, which is discussed below. The fact that the major actors in this pantomime were, as in the late 1950s and early 1960s, the Foreign Office and the BBFC, serves only to underline certain disturbing ideological continuities between pre-war and post-war Britain. The chapter thus begins with a brief account of the censorship in the 1930s of films critical of the Third Reich.                
Prologue: The disturbing present
Up until 1932 the British Board of Film Censors (BBFC) operated with numerous rules or ‘exceptions’. These banned, inter alia, ‘incidents having a tendency to disparage our allies’ and ‘themes likely to wound the just susceptibilities of friendly nations’.
 Because so many BBFC documents were destroyed in an air raid during the Second World War, it is not possible to tell whether such rules persisted after 1932, but the Board’s treatment of films and film projects with an anti-Nazi theme strongly suggests that indeed they did. It is important to understand that at this time British film-makers had to submit not only completed films to the Board but also plans and scripts for films which they were thinking of making. This meant that unsuitable projects could be nipped in the bud, but it also suited film-makers since it avoided their shooting scenes, or indeed whole films, which the Board would then refuse to pass.   
     Films with an anti-Nazi theme which were turned down at synopsis stage included two Gaumont-British projects – A German Tragedy and City Without Jews (both 1933). The former concerned a Jewish doctor who loses his job and family as a result of anti-Semitism. Colonel Hanna, the BBFC’s senior  script examiner and also its Vice-President, noted: 

The story is pathetic and would probably in itself be quite free from any objectionable feature, but with the recent political agitation which has just taken place in Germany in connection with the Jewish problem it undoubtedly comes definitely under the heading of political propoganda [sic]. Feeling still runs very strongly in London on this subject and a film based on this story might easily provoke a disturbance (vide Times May 9 1933). On these grounds we do not consider the subject a desirable one at the present juncture.
 
City Without Jews was based on a novel by the anti-Nazi writer Hugo Bettauer, who had in fact been murdered for writing it; the story imagines the decline of an Austria from which all Jews had been expelled. Gaumont-British received exactly the same response from Hanna as it did when it submitted A German Tragedy.  

      The Mad Dog of Europe was submitted as a complete scenario in 1934. This told the story of two German families, the Aryan Schmidts and the Jewish Mendelssohn’s from the First World War to the present day, against the background of the rise of Nazism. According to Hanna: 

Various well-known figures in Germany history such as von Hindenburg, Ludendorff, Von Papen and Goering appear under thinly disguised alternatives of name. This is pure anti-Hitler propaganda and as such I think it unsuitable for production as a film. The names are absurdly disguised with no attempt to disguise the country and main political events. In any case, it would be impossible to disassociate the story from Germany of today.
 

An idea for a film based on a novel set during the Anschluss, Passport for a Girl, was turned down in 1938, as was the project Swastika in 1939. The latter concerned an émigré German who returns to his country with his American wife and child and discovers widespread anti-Jewish persecution. Colonel Hanna stated: ‘Apart from the grossly offensive liaison between Eric and his stepmother, the story is mainly concerned with relating the horrors of the Jewish persecution in Germany today and as such has been classed by Lord Tyrrell [the BBFC President] as unsuitable for exhibition on the film in this country at least at the present juncture’.

     Non-fiction films banned outright included the American documentary Hitler’s Reign of Terror (1934) and Adrian Brunel and Ivor Montagu’s Free Thälmann (1935), a documentary pleading for the release of the erstwhile leader of the German Communist Party, Ernst Thälmann, who had been imprisoned by the Nazis in 1933 and would be shot in Buchenwald in 1944. Although British newsreels did not have to be submitted to the BBFC, the same was not true of the American March of Time series; several which featured segments about Nazi Germany were cut, and one, Inside Nazi Germany (1938), was banned outright. According to Colonel Hanna: 

In my opinion the public exhibition of this picture in England would give grave offence to a nation with whom we are on terms of friendship and which it would be impolitic to offend. I suggest that conditions are by no means similar in the US and in England: 3000 miles of Atlantic Ocean is a useful buffer. The cinemagoing public in England seek amusement, not political guidance from the screen, and are quite likely to resent such guidance if it comes from an alien source.
   
      Feature films which were banned outright included the Yiddish production The Wandering Jew (1933), which concerns a Jewish artist hounded out of Nazi Germany; the Soviet Professor Mamlock (1938), in which a brilliant Jewish surgeon falls victim to an anti-Semitic purge; and I Was a Captive of Nazi Germany (1939), the true story of the arrest and imprisonment in Germany in 1934 of the American journalist Isobel Steele. Julien Duvivier’s 1936 remake of the German silent classic The Golem, which touched indirectly upon Nazi policies, was heavily cut, and in June 1939 the BBFC held up the Boulting Brothers’ Pastor Hall, based on a play about Martin Niemoller by Ernst Toller, Colonel Hanna stating that ‘its exhibition at the present time would be very inexpedient’, and his assistant Mrs Crouzet noting that ‘even with the nationality disguised, it must be evident that the story is anti-Nazi propaganda’.

     Such activity did not go unnoticed, and on 7 December 1938 Sir Geoffrey Mander, the Liberal MP for Wolverhampton East, put before the House of Commons the motion that    

This House, attaching the utmost importance to the maintenance undiminished of British democratic traditions of the liberty of expression of opinion, both in the Press and in public meetings and also in other media such as cinema films, would greatly deplore any action by the Government of the day which tended to set up any form of political censorship or which exercised pressure direct or indirect.

During the course of the debate, he complained that 

Nothing anti-Government, nothing anti-Fascist, is permitted, but anything that is favourable to the policy that the Government are pursuing is allowed to go forward. I venture to say that it is not the job of the British Board of Film Censors to deal with political matters of this kind at all. It is monstrous that they should be permitted to carry on this subtle kind of unofficial political censorship. Who asks them to be political? I do not say by any means that it is always done at the direct instigation of the Government—that is not one of my charges to-night, but I believe that a great deal is done on what they believe would be acceptable or otherwise to the Government, according to their own ideas—but I do believe there is pressure by Government Departments or by their friends at times.
 

         In the last analysis, however, it makes little difference whether BBFC’s cutting and banning of anti-Nazi films or projects were directly prompted by a government department such as the Foreign Office or were the results of its own initiatives. The plain fact is that, prior to the Second World War, the upper echelons of the Board were staffed by people whose qualifications were essentially political as opposed to cinematic. Thus, for example, Sir Edward Shortt, the BBFC President from 1929 to 1935, was a former Chief Secretary for Ireland, member of the Cabinet and Home Secretary, whilst his successor from 1935 to 1948, Lord Tyrell, was a former Permanent Head of the Foreign Office, where previously he had founded the News Department and headed Political Intelligence.  Both were also Privy Counsellors.  Four out of the five examiners had military backgrounds, and Colonel Hanna was a former Deputy Chief of Intelligence in Ireland. Meanwhile J. Brooke Wilkinson, the administrative head of the BBFC from 1913 to 1948, had been in charge of film propaganda to neutral nations during the First World War and was a member of the (secret) CID Subcommittee on Censorship. In other words these were men of high political position with impeccable contacts: the Establishment personified.  As Nicholas Pronay argues, the presence of such figures in the BBFC proves ‘the existence of high-level contacts, of wide experience of politics and government at the highest level, and of knowledge about other operations being conducted in the field of propaganda and counter-propaganda which are the essential prerequisites for conducting political censorship’.
 Pronay concludes that what made the political censorship of films so effective at this time was that the experience and background of a figure such as Shortt  

Ensured that he could be relied upon to know what was needed, who was ‘fully in the picture’ knowing not only what was known to members of the public and whom it was ‘safe’ to ‘contact’ or consult. It made no difference to his ‘official’ standing either where the money for his salary came from or what position, if any, the organisation formally possessed.
 
      The debate initiated by Mander does, however, contain one example of direct Foreign Office interference in the content of a newsreel, and this is particularly significant in the light of its post-war film and television activities, which will be explored below.  

      At the time of Chamberlain’s negotiations with Hitler over Czechoslovakia, the Paramount newsreel of 22 September 1938, entitled Europe’s Fateful Hour, had included interviews with former Times editor Henry Wickham Steed, political editor of the News Chronicle  A.J. Cummings and man-in-the-street broadcaster Herbert Hodge, all of whom were highly critical of the policy of ‘appeasement’. This section was deleted the day after the newsreel was released and replaced with a new section entitled ‘Premier Flies for Peace’. According to Mander: ‘A telegram was sent by British Paramount News to all its theatres, saying: “Please delete Wickham Steed and A. J. Cummings' speeches from to-day's Paramount news. We have been officially requested to do so”. Later on they denied that they had been officially requested to do so and said they had done it at their own discretion’.
 However, in response to a question about the incident from Mander on 23 November, the Chancellor of the Exchequer, Sir John Simon, had stated that 

His Majesty's Government considered that certain passages in the news reel referred to, which was being shown at the time of the Prime Minister's conversations with Herr Hitler at Godesberg, might have a prejudicial effect upon the negotiations. The Ambassador of the United States, I understand, thought it right to communicate this consideration to a member of the Hays organisation which customarily deals with matters of this kind and which brought it to the attention of Paramount News, who, from a sense of public duty in the general interest, decided to make certain excisions from the news reel.
 
As Mander concluded: ‘There you get a perfectly clear and open case of political censorship by the Government of the day in the interests of the foreign policy that they were pursuing, and it was a foreign policy which was detested by probably half the nation’.

The disturbing present becomes the disturbing past
 It is generally assumed that after the war the BBFC was preoccupied mainly with representations of sex and violence and was far less exercised by political matters than it had been up until 1939. However, the Board in fact continued to concern itself with the way in which the Third Reich was represented, the only difference from the 1930s being that then it was concerned with images of the Nazi present whilst in the 1950s and the early 1960s it was certain kinds of representations of the Nazi past that it was determined to keep off the screen. Once again, there was either direct or indirect Foreign Office involvement in its decisions, but now the Foreign Office also turned its attention to programmes on television about the Third Reich.  It was particularly perturbed by films emanating from the German Democratic Republic which made the point that many former high-ranking Nazis were now occupying positions of power in the Federal Republic. Several of these were imported into the UK by Plato Films, which was formed in 1951 with funds from Ivor Montagu’s now defunct Progressive Film Institute and the British-Soviet Friendship Society. It was run by Stanley Forman, and distributed films from the Soviet Union, China and other Communist countries.

       The three films dealing with the Nazi past which ran into very considerable problems with the BBFC were Urlaub auf Sylt/Holiday on Sylt (1957), Unternehmen Teutonenschwert/Operation Teutonic Sword (1958), and Ein Tagebuch für Anne Frank/A Diary for Anne Frank (1958). Additionally Operation Teutonic Sword encountered problems with the Independent Television Authority (ITA) over a proposed screening of an extract from it on ITV, which never in fact materialised. 
‘Doing our best to suppress it’: Holiday on Sylt
Holiday on Sylt was the first in a series of films by Andrew and Amelie Thorndike, two of DEFA’s most acclaimed producers, entitled Archive sagen aus/The Archives Testify. Drawing on the immense German film archives in the hands of the GDR, the series dealt with what DEFA called the ‘militaristic, war criminal and fascist past of the leading militarists in today’s Federal Republic’
. The twenty-minute film showed that SS Gruppenführer Heinz Reinefarth, who had played a leading role in the crushing of the Warsaw uprising in 1944, earning him the title ‘The Butcher of Warsaw’, was now the Christian Democrat mayor of Westerland on the North Sea island of Sylt, although he was still wanted in Poland for war crimes. The film also contained contemporary footage of a rally of 8,000 former SS members near Würzburg. 
     The censorship of the film in both the cinema and on television has been discussed by Bert Hogenkamp,
 but the fullest picture of its fate is to be gleaned from the relevant Foreign Office file, on which the following account is based
.  The historical background is outlined in a memorandum written on 6 May 1958 by J.K. Drinknall, whose role was to promote Anglo-German relations. Reinefarth was originally captured by the Americans and employed by them. Then 

In June 1948 he moved to the British Zone of Germany but was not used by us. On several occasions in 1948 and 1949 the Poles applied to the Americans for his extradition but first received negative answers and then were told that he had left their Zone. On October 10, 1950, the Poles applied to us for his extradition. We were inclined to think that the Poles had a reasonable case for demanding his extradition but consulted the Americans who specifically requested us in June or July, 1951 (in a written Memorandum) not to hand him over to the Poles. As a result of these representations we decided not to reply to the Polish Note of October 10, 1950.  
Quite apart from anything else, this provides a very revealing insight into UK/US power relations in post-war Europe.

     In March 1958 Plato obtained customs clearance for Holiday on Sylt, and began to publicise it.  This attracted the attention of Associated-Rediffusion (the ITV franchise holder for the London area from 1954 to 1968), which scheduled a screening of an extract from the film in its This Week slot, 1 May 1958. A note from D.D. Brown, 30 April, reveals that, after consulting with the Foreign Office’s Information Research Department (IRD), which played a key (if highly secretive) role in spreading anti-Communist propaganda during the Cold War
, he had informed the programme’s producer, Peter Hunt, ‘that Plato films Ltd. is directed entirely by members of the Communist Party’ (which was in fact true). The above-mentioned memo from Drinknall notes that the German Embassy and German Foreign Ministry were told that ‘we were doing our best to suppress it’.  Associated-Rediffusion contacted the Foreign Office on 30 April and invited them to comment on the truth or otherwise of the allegations in the film. The head of the Independent Television Authority (ITA), Sir Ivone Kirkpatrick, then spoke on the phone with Ralph Murray of the Foreign Office, after which he ordered that the broadcast be pulled from the schedules. (Significantly, Sir Ivone had only the previous year vacated his post as Permanent Under-Secretary of State at the Foreign Office). Associated-Rediffusion then flew Reinefarth to London and filmed his responses to the film’s central charge in an interview with Ludovic Kennedy, with the idea of broadcasting this in a revised version of the programme.  Drinknall’s memo makes it clear that Reinefarth himself ‘so far from objecting, would be very glad if the two films were shown’. The Foreign Office also suggested inviting a representative of West German embassy onto the programme to discuss the film. However, the above-mentioned memo from D.D. Brown reveals, rather embarrassingly, that when the Foreign Office approached ‘Herr Ritter, the German Minister’ about arranging for a representative to appear on the programme, he had stated that ‘frankly nobody in the Embassy at present had a sufficiently impressive array of facts to want to be cross-examined about them’. Brown thus ruefully concluded that 

If we try to get the programme suppressed … we cannot argue about the truth or falsehood of the allegations; we can only say that the programme is unlikely to do Anglo-German relations any good. This approach is vulnerable to the retort that if there is a recrudescence of Naziism [sic] it is a matter of public interest on which Associated-Rediffusion can legitimately comment.   

     Drinknall’s memo reveals that he and another Foreign Office official were shown the film and the interview on 5 May. He notes that he did not think that showing the film would contribute to promoting Anglo-German relations and that ‘therefore I disliked the prospect of it being shown at all. I was not, however, asking for the film not to be shown; I merely wished to ensure that if it had to be shown this was done in as fair a manner as possible’. A great deal of debate then ensued in the Foreign Office – P.F. Hancock noted that this is precisely ‘the sort of thing which riles Dr Adenauer’, and questions were raised about whether Sir Ivone Kirkpatrick actually had the ‘constitutional power’ to veto the programme, whether pressure could be brought to bear on him by Sir Frederick Hoyer Millar (then Permanent Under-Secretary at the Foreign Office, and formerly Ambassador to the Federal Republic),  and whether there might be awkward Parliamentary Questions if the Foreign Office succeeded in suppressing the programme altogether.  Finally it was decided to write to the ITA on 7 May. The letter noted that when Associated-Rediffusion first contacted the Foreign Office, it was informed ‘confidentially that Plato Films Limited was a company with strong Communist connexions. (All the Directors appear to be members of the Communist Party of Great Britain or closely related to it)’. It went on to state that although ‘it can be no part of the intention of Foreign Office to suggested censorship or suppression of items which the organisers of television discussion programmes consider of public interest’, it was felt that it was questionable to use ‘an item of Communist political propaganda in discussion of a subject of such importance’. It concluded:
In general we are seeking to enlarge our contacts with the programme people of all the companies of ITV so as to give them a service of information and guidance comparable with that set up with the newspapers. It seems to me however that the companies are statutorily divorced from the Authority to a degree which does not obtain, say, in the relationship of the BBC public affairs programmes to Director-General and Governors of the Corporation, and I would welcome some time your views on whether and how we might ensure that our contact with you and your staff on foreign political issues runs parallel with that of the companies devising programmes under your control.

Thus are invitations to self-censorship issued in the gentlemanly tones of the Foreign Office. An idea of the kind of ‘service of information and guidance’ that was euphemistically being offered here can be gleaned from Lashmar and Oliver, and especially the chapter on the BBC
.  

      However, as it turned out, late on the previous day, 6 May, Associated-Rediffusion had already decided not to show the programme at all. The sudden cancellation immediately attracted the attentions of sections of the press, and it was not long before the finger of blame was pointing at the Foreign Office, which consequently felt it necessary to issue a statement to the effect that it ‘has neither raised objection to, nor expressed approval of’ the programme’s transmission. (This is quoted in Drinknall’s memo).  A note from D.D. Brown, 9 May, states: 

The interesting thing about all this is that, in spite of the flurry which it caused in the Foreign Office, the reason for the suspension of the programme on each occasion – May 1 as well as May 8 – was a decision, in the first case by the I.T.A. and in the second case by Associated-Rediffusion, reached independently of Foreign Office views and indeed before these views had been given to those who made the decisions. It is cheering to think that we are not the only hurdle that Miss Doncaster [Carol Doncaster was the Head of Features at Associated-Rediffusion] and Mr Hunt have to get over before they get through to the public.
But what is also interesting is that this note confirms that the Foreign Office did actually see both itself and the ITA (run, it needs to be remembered, by a former Foreign Office mandarin) as ‘hurdles’ standing in the path of investigative journalism. The extent to which the ITA and Associated-Rediffusion reached their decision to ban the programme  ‘independently of Foreign Office views’ is a matter for the individual reader to judge.
      On 2 July the Labour MP for Newcastle-under-Lyme, Stephen Swingler, asked the Secretary of State for Foreign Affairs, Selwyn Lloyd: ‘On how many occasions has the Foreign Office intervened to prevent the exhibition of films on television or in the cinema for political or diplomatic purposes?’ Lloyd responded that as the answer to the first question was ‘none’ the second question did not arise. Swingler then raised the non-appearance of Holiday on Sylt, to which Selwyn Lloyd retorted: ‘It is quite untrue that we intervened to prevent the showing of any film’.
  Swingler returned to the fray on 14 July, asking the  Minister  of State for Foreign Affairs, Sir Allan Noble: ‘On what date consultations took place between his Department and the Associated Rediffusion company about the proposed exhibition of the film, Holiday in [sic]Sylt; who initiated these discussions; and why?’ Noble replied: 

At the invitation of Associated Rediffusion, two Foreign Office officials attended a showing of the film Holiday in [sic] Sylt on 5th May; this invitation was extended on 30th April, when the company first consulted the Foreign Office about the film. It is not for me to answer why the company in this instance decided to consult the Foreign Office; I can only say that journalists and broadcasters dealing with questions of foreign affairs frequently and naturally do so. 
Swinger then asked: 

May we know what opinion was expressed by the Foreign Office in view of the fact that the company had engaged to exhibit this film on 8th May and somehow, in the period in between, during which the Foreign Office saw the film, it was suddenly decided to withdraw it? Does the right hon. and gallant Gentleman still stick to the view that the Foreign Office had nothing whatever to do with it?’ 
To which Noble responded: ‘The Foreign Office officials explained to the company that the film, which was made by the East German authorities, contained deliberate distortions of historical facts in order to serve the interests of Communist propaganda. Whether or not the film was shown was a matter for the company’.
 Such are the politics of pressure.
        Plato also submitted Holiday on Sylt to the BBFC. The first account in the Board’s files of its dealings with the film is a report by two examiners on 20 August 1958. The film was also seen by the Board’s President Sir Sidney Harris and its Secretary John Trevelyan. The examiners’ notes state that the film was ‘made apparently in East Germany’, and takes the cases of two ex-S.S. commanders, ‘one said to be now Mayor of Sylt, and shows what they are supposed to have done in Poland before, during and after the rising’. The notes conclude: 

We all feel that this sort of propaganda – apart even from shots of camps and executions – should not be passed as it is tendentious, very probably much exaggerated and likely to give offence to a friendly foreign country. But it was decided that J.T.[John Trevelyan]  should be asked about the ITA’s refusal to televise this film and the attitude of the F.O. and perhaps their authorities.
 
A note from Trevelyan on 21 August reveals that he phoned a Mr McCormack of Associated-Rediffusion; according to the note: ‘They had been privately advised by the Foreign Office not to show the film because of its dangerous political propaganda and offence to the West German Government. He said that the decision, like all such decisions, was taken by the Company and not by the Foreign Office’.
 Having received an angry letter from B. Toms on 5 December 1958, Trevelyan replied on 9 December that the Board ‘was not prepared to issue a certificate to this film on the grounds that it made an attack on a living person without giving that person an opportunity to refute the charges or to submit alternative evidence’.
 He makes exactly the same point in his memoir What the Censor Saw, noting that ‘the Board always refused to pass films, or scenes in films, which appeared to be legally defamatory about living people, and it was on this policy, and not for political reasons, that we rejected the film’.
 However, it is important to note that the issue of defamation is nowhere raised in the examiners’ report.   His letter concludes: 

You imply that these decisions were political censorship. I cannot see any justification for this implication. You suggest that the film might cause ‘government embarrassment’. I see no possibility of this and this Board’s decision was not related to any such possibility. The Board of Film Censors is independent and is not answerable to the government in any way. This decision, like all its decisions, was taken independently and without consultation with any government department or outside body.
 
An assurance which would be flatly contradicted by the Board’s handling of A Diary for Anne Frank.
      In its publicity for the film, which was distributed non-theatrically without a BBFC certificate, Plato drew attention to the fact that it ‘was banned from a television programme at 24 hours’ notice on May 8th; was the subject of a series of questions in the House of Commons to the Foreign Secretary on July 2nd and 14th; and has received more comment and attention in the national press than any other documentary in the history of cinema’. In the circumstances, the hyperbole is surely understandable. 
‘Friendly diplomatic relations’: Operation Teutonic Sword

The next film in The Archives Testify series was Operation Teutonic Sword. The film’s problems with both the BBFC and the courts have been analysed by Hogenkamp,
 and I will concentrate mainly on the former here.
        The film concerns General Hans Speidel, at that time Supreme Commander of NATO ground forces in Europe, and implicated him in the murder of hundreds of Resistance fighters and Jews in France in 1942, in war crimes in the Soviet Union, and in the betrayal of Rommel to the Gestapo after the failed Stauffenberg plot to kill Hitler in 1944. The film was shown to the press at the NFT on 19 November 1958, but refused a certificate by BBFC twelve days later, on the grounds that it ‘makes serious allegations against a living person now in a prominent position and provides no opportunity for an alternative interpretation of the evidence produced. Furthermore, it is critical of a Government with which this country has friendly diplomatic relations without providing any opportunity for its charges to be refuted’.
 
      It is surely significant that when Trevelyan wrote a brief letter to the New Statesman, 6 December 1958, in response to an article by William Whitebait in the edition of 29 November, which mentioned the banning of the film, he referred to only the first reason for the ban. But even this is dubious, as Elizabeth A. Allan of the National Council for Civil Liberties pointed out in response to Trevelyan: ‘If the “serious allegations” to which the Board refers constitute a defamatory representation, the individual concerned has the protection of the courts. If they do not, what right has the Board to use its censorship powers to prevent legitimate discussion of an individual’s reputation? What principle of public interest is involved?’
       Once again the suspicion was voiced that the Foreign Office may have had something to do with the Board’s decision, and on 2 February 1959 the Labour MP Arthur Lewis asked the Secretary of State for Foreign Affairs ‘to what extent the communication which he received from the Federal Government of Germany last September, concerning the film Operation Teutonic Sword constituted a request for his assistance in securing a ban on the public showing of this film in Great Britain; and on what grounds?’ As he received the response from the Junior Foreign Minister, Commander Robert Allan, that ‘I cannot reveal details of a confidential communication from another Government’,
 one can only assume that a communication about the film was indeed received.
      Plato then approached the London County Council (LCC) for a local certificate, and on 3 February 1959 the Council passed the film for showing in London.  However, on 19 February the company received a letter from Speidel’s solicitors, Holland & Co, informing them that the film was libellous and demanding that it should not be shown. Significantly, Holland & Co was also the firm used by the West German Embassy in London, and the writ was in fact their idea in the first place. All bookings were cancelled, but on 12 March writs were issued against Plato Films and Unity Theatre (which had shown the film). Plato then cut what it thought to be the offending passage (about Speidel’s alleged involvement in the assassination of King Alexander of Yugoslavia and French Foreign Minister Louis Barthou in Marseilles on 17 October 1934), and unveiled General Speidel – the Archives Testify on 27 April 1959. This was submitted to the BBFC on 9 May, and rejected, the BBFC having been informed by Holland & Co that Speidel objected to the Rommel material as well.  At this point Plato’s managing director Stanley Forman sold his share in his house to his wife and set about establishing a new company, Educational and Television Films Ltd (ETV), which commenced business on 5 July 1959. In January 1960 Plato submitted the new version of Operation Teutonic Sword and A Diary for Ann Frank (see below) to the BBFC, and re-submitted Holiday on Sylt, but the Board turned down all three on the grounds that they attacked living people. After a series of tortuous wranglings in the courts the GDR authorities agreed to pay Speidel’s legal costs, whilst he indicated that he would renounce any financial claims for damages, providing that all prints of both versions of the film were taken out of circulation. 
Jackals and hyenas: A Diary for Anne Frank
 A Diary for Anne Frank was also refused a certificate by the BBFC and was very similar in form to the two Thorndike films, in that it used archival material to show that those involved in the death of Anne Frank were alive and well and living in the Federal Republic. This again caused considerable debate within the BBFC, and an internal memo, dated 7 August 1959, by chief examiner Frank Crofts (who, before he joined the Board, had worked for the Indian civil service), reveals that:

N.K.B. [Newton Branch] said that we should protect ourselves against a charge of abetting a libel: if the accusations made against the men were untrue we had a complete answer to anyone who criticised us for refusing to pass the film. If the accusations were true, on the other hand, we should allow them to be made. (This might not be a defence in a suit for damages – F.N.C.).  He and A.O.F. [Audrey Field] thought that we should ask the Foreign Office about the truth of the accusations: this was eventually agreed upon, but we also said that the F.O. should not be consulted about the censorship of the film.
 

 On the same day, Crofts duly wrote on behalf of the Board to the Under Secretary of State for Foreign Affairs at the Foreign Office on 7 August 1959, informing them that 

We have had a film which connects half a dozen German by name with atrocities, mainly at Auschwitz and Belsen, and alleges that they have for the most part secured their release and are now living in prosperity in West Germany where their future activities will probably menace world peace. Before we decide what to do with the film we should like to check the truth of some of the facts alleged. 
He then asks the Foreign Office for information about various named individuals. Crofts notes that ‘I have marked this letter “confidential” for obvious reasons’.
  The film is not named but it is clearly A Diary for Anne Frank. 
      In the course of ensuing discussions, a senior officer, John Killick, makes the revealing comment on 22 October that ‘I have spoken to Mr Trevelyan earlier about Teutonenschwert, and the Board will continue to refuse licenses to films that are or may be defamatory of persons living who are unable to defend themselves’.
  The Foreign Office was able to answer a number of the Board’s queries to the latter’s satisfaction, and in a letter to Plato Films, which is reproduced in the German Democratic Report, 25 September, Trevelyan stated:

The Board decided to maintain its policy of being unwilling to pass for exhibition sequences which appear to be in any way defamatory to living persons. This film shows the activities of certain named people in Germany during the war and continues by showing the present activities of these persons. This material has the appearance of being defamatory only if both parts are shown. The Board has no objection to the film showing the wartime activities of the persons concerned and by removing information about their present employment and whereabouts no indication is given that they are in fact living persons. Cinema audiences in this country are unlikely to know these people by name and know therefore that they are living persons. By deleting references to their present day activities the matter is at least left in doubt.

But this once again raises the question why, when faced with this kind of film, the Board did not seek legal advice on its policy regarding allegedly defamatory material. Indeed, in an undated memo examiner Banks explicitly suggests that it should do so.  However, according to Trevelyan’s memoir, he did so only after what he called the ‘fuss’ had died down, which seems distinctly odd. At this point the Board’s legal adviser was Arnold (later Lord) Goodman, and Trevelyan enquired of him 

Whether by issuing a certificate stating that a film was considered suitable for public exhibition the Board would be involved if, arising from the film, there was an action in the courts on the grounds of libel. He gave me a considered opinion that this policy of the Board was not justified since it was not the job of such an organisation to do the work of the Courts, and furthermore that it was most likely that the Board would be involved in any libel proceedings since it was not an accessory in the publication of a libel and as merely making a decision on a film’s general suitability for exhibition in cinemas. On receiving this opinion we immediately abandoned our former policy.

The three films discussed above, however, remained uncertificated.
        What the BBFC file on A Diary for Anne Frank also reveals is a good deal of anger among the examiners at the problems which Plato Films had caused them, and clearly they were particularly irked by accusations that they were acting as political censors. In a vituperative memo, Branch accuses Plato of ‘being like jackals, eager to cash in on the publicity’ for the release of the Hollywood film, The Diary of Anne Frank (1959), and suggests that Trevelyan should inform the company responsible for it (Twentieth Century Fox) about the existence of the East German film, adding: ‘We have no moral obligations to hyenas like Pluto who would be only too happy to wreck the cinema as a place of entertainment by turning it into a political battleground’. But the memo, like others quoted above, is equally interesting for the light which it sheds on the question of whether at this point the BBFC was still operating the ‘friendly nations’ policy mentioned elsewhere this chapter. Branch’s memo distinctly suggests that it was, and it also illuminates the extent to which this examiner, at least, thought it proper for the Board to engage in political censorship. Thus he refers to ‘our “good neighbour” policy about attacks on friendly nations’, although he goes on to note ruefully that 

In this age of double-talk, all nations are friendly if we have diplomatic relations with them. Therefore any decision on these grounds can only be interpreted as political censorship. In such cases, we should only cut or reject when we have good reason to believe that in this country a film would cause a breach of the peace or very strong resentment (a) to the public in general; (b) to sizeable groups – racial, religious or ‘foreign’ (e.g. American citizens living in this country)
. [Emphasis in the original]. 
In this respect, he wanted removed from the commentary of A Diary for Anne the remark: ‘These men are murderers. Unless we prevent them, they will do the same again’. In his view, ‘this is an open incitement to people who see this film to make mischief’
.             

‘Unbelievable horrors’: censoring images of the Holocaust

There was, though, another problem for the BBFC with A Diary for Anne Frank. The letter from Trevelyan to Plato cited above via the Democratic German Report, 25 September, also insists on the deletion of shots involving concentration camp victims. Thus: ‘Delete the first shot of skeletons in trench – before Anne’s face appears over them. Delete two shots of bulldozers shovelling piles of bodies into mass grave’. In his response, also quoted in the Report, Trevelyan states that ‘we have raised no objection to any film showing the dreadful things that the Nazis did’.
 But this simply is not the case, as Trevelyan himself admits in his memoir:

In the 1950s we had a good many documentary films showing cruelty to human beings. These were films found in Nazi archives after the war, some of which had most horrifying scenes taken in concentration camps. They presented us with a very difficult problem. We had no wish to stop people from knowing about the appalling inhumanity and unbelievable atrocities, but the films showed real people being tortured, horribly maltreated and ruthlessly killed, and some of the scenes made us feel physically ill. After careful consideration we decided that we ought to modify some of these films by removing the worst of the horrors.
 
Another casualty of this policy was The Warsaw Ghetto (1960). The Board demanded cuts of five minutes, which the distributors were unwilling to make, and so withdrew from the negotiations. Curiously, in Erwin Leiser’s Mein Kampf (1960) certain shots were allowed which the Board had wanted removed from The Warsaw Ghetto, but this was because they were ‘without the macabre emphasis with which they were presented in that film’. However, ‘in Reel 10 we suggest still shot of nude women and children should be removed’.
 The suspicion that the Board was actually trying to impose ‘taste and decency’ considerations on representations of the most horrific event of our time, namely the Holocaust, is only increased by the discovery that in the documentary footage of concentration camps in Samuel Fuller’s Verboten! (1959), it insisted on the removal of a shot ‘where two naked men are covered with blankets, shot of pile of corpses in gas chambers also shots of living people in the gas chambers and shot of woman's body being thrown into a pit on top of bodies’.
 And confirmation that this was indeed the case is provided by the Board’s treatment of  Alain Resnais’ Nuit et brouillard/Night and Fog (1955), which was submitted to it in 1960. The ‘exception form’, dated 1 February, notes:

Remove second still showing naked woman, seen from behind.

Remove all shots of bodies or parts of bodies burning or charred.

Remove shots of decapitated bodies and human heads in a tub.

Remove still shot of skulls (one of which has smashed eye socket).

Remove all shots of bulldozer and corpses.

Remove shots of man carrying partially nude and emaciated female corpse and of man throwing corpses into ditch, and shot of corpses in this ditch.

Remove shots of men handling skulls
.

A memo from John Trevelyan, 2 February notes that Kenneth Rive, who headed Gala Films, which distributed the picture, had telephoned and 
Appealed against the exceptions on the grounds that (a) this material was factual and (b) it has been shown in newsreels. I admitted that it was factual but said that in our view there were limits to what should be shown and that these shots were beyond these limits. I added that we had asked for similar deletions in other films showing material of this kind
.  
But not only did the Board refuse to give way on the ‘exceptions’, it insisted on two more when Gala submitted the cut version: ‘One is of naked men, front view showing genitals. Second is male corpse on pile of corpses with genitals clearly exposed’. Rive agreed to cut the second but not the first, and Trevelyan agreed to pass the film with an ‘X’ certificate.

      Thus the reason for banning the showing of certain disturbing images from the Nazi past had shifted from a desire not to upset and anger a key Cold War ally to an extraordinarily  prudish determination to shield spectators from the sight of human nakedness – irrespective of the fact that the least shocking aspects of these bodies is that they are naked.  It is not as if such images had not been seen before – in the wake of the Western allies’ discovery of the camps at Belsen and Buchenwald, the newsreels had included footage shot there, and newspapers had published still images. Admittedly the latter were not the most graphic or horrific. Thus the front page of the Daily Telegraph, 21 April 1945, stated that ‘more than a dozen photographs each giving indisputable testimony of the bestial cruelties […] reached the Daily Telegraph yesterday; but they are of such a revolting nature that it has been decided not to reproduce them’. Such images were, however, printed in magazines such as Picture Post and the Illustrated London News. Indeed, on 28 April 1945 the latter produced a detachable four-page supplement which carried the warning: ‘Our subscribers with young families whom they would not desire to see the photographs, can remove these pages. These revelations of coldly-calculated massacre and torture are given as a record for all time of German crimes, and are intended for our adult readers only’.
  The Daily Express also staged an exhibition in Trafalgar Square of photographs of the camps, entitled, significantly, Seeing is Believing. This consisted of 22 photographs from Belsen, Buchenwald and Nordhausen.

      As Hannah Caven has put it.

The whole issue of how to present such a story to the public was very real. There had never been a story like this before and there was a real danger that the public would be so shocked and horrified that they would reject the information that the papers carried. Many of the later reports carried headlines emphasising the message that these things had to be witnessed and remembered for the sake of future generations. The whole concept was one of ‘Lest We Forget’, a headline frequently used in the papers, including the Evening Standard and the Illustrated London News. The camps were such an extraordinary phenomenon they were viewed as a problem that the whole of the civilised world had to confront.
 

On the other hand, even by late 1945 the official attitude towards Germany had already begun to soften as the Cold War developed, and it may also be that officialdom did not want to encourage anything which might give succour to the Zionist cause and exacerbate the already highly unstable situation in Palestine.  Furthermore, many people wanted simply to forget these horrific images, and were anyway largely unaware of the true enormity of what they represented – namely the evidence of genocide, as, for various reasons, this was rarely made clear in the discourses which traditionally accompanied such images.
 However, these considerations serve only to make the BBFC’s cutting of concentration camp footage all the more reprehensible, since people clearly needed to be reminded about, and indeed to learn more about, what had happened in what was the still very recent past. As Sylvie Lindeperg puts it: ‘In Spring 1945 the shots of Bergen-Belsen had been taken and shown to the British public from the perspective of putting Germany on trial, the violence and the horror were consubstantial with the act of accusation by the image. Fifteen years later, decency and public protection redefined the contours of the representable’.

Conclusion

This chapter has shown, in some detail, how certain images of a particularly disturbing period were suppressed in Britain, first when the events represented were actually taking place, and then when they had entered ‘history’. The institutions responsible for the censorship of these images remained the same (with the addition of the ITA in the 1950s), as did the reasons for their actions, although the BBFC’s sanitising of images of the Holocaust appears to have been motivated more by staggeringly misplaced prudery than by overtly political considerations. The story told here illustrates certain disturbing ideological parallels between the Britain of ‘appeasement’ and the Britain of the Cold War, but it also lays bare the gentlemanly, intra-Establishment mechanisms by which political censorship takes place in a country in which governments habitually deny the existence of any such thing.     

Acknowledgements

I owe a very considerable debt of gratitude to Patsy Nightingale for allowing me to consult her MA thesis ‘Films on Trial: Political Censorship in British Cinema and Television, 1955-60’ (Queen Mary University of London, 2001), and to Bert Hogenkamp for sending me his unpublished article ‘Film und kalte Krieg: Vorführung und Verbot der DEFA “Entlarvungsfilmen” in den Niederlande und Grossbritannien, 1958-1963’. I would also like to thank Edward Lamberti for allowing me to access the relevant BBFC files.
Bibliography
Aldgate, Tony. ‘1930s Newsreels: Censorship & Controversy’, Sight an d Sound, Summer 1977, 154-8
Burton, Alan and Petley, Julian. ‘Wonderful Odds and Wonderful Sods: An Interview with Stanley Forman’, Journal of Popular British Cinema, no. 4 (2001): 128-36.
Caven, Hannah. ‘Horror in Our Time: Images of the Concentration Camps in the British Media, 1945’, Historical Journal of Film, Radio and Television 21, no. 3 (2001): 205-53. 
Doherty, Thomas. Hollywood and Hitler 1933-1939, New York: Columbia University Press, 2013. 
Hill, Derek. ‘No Political Censorship – Except for Political Films!’, Tribune, 5 December 1958.
Hogenkamp, Bert. Film, Television and the Left 1950-1970, London: Lawrence & Wishart, 2000.
Hogenkamp, Bert. ‘GDR Films and the British Left: A Failed Breakthrough’. In The Other Germany: Perceptions and Influences in British-East German Relations, 1945-1990, edited by Stefan Berger and Norman LaPorte, 225-38. Augsburg: Wissner Verlag, 2005
Kushner, Tony The Holocaust and the Liberal Imagination: A Social and Cultural History, Oxford: Blackwell Publishers, 1994.
Lashmar, Paul and Oliver, James. Britain’s Secret Propaganda War 1948-1977, Stroud: Sutton Publishing Ltd., 1998
Lindeperg, Sylvie. Nuit et Brouillard: Un Film dans L’histoire, Paris: Odile Jacob, 2007.
Pronay, Nicholas (1982). ‘The Political Censorship of Films in Britain between the Wars’. In Propaganda, Politics and Film, edited by Nicholas Pronay and D.W. Spring, 98-125. London: Macmillan.
Richards, Jeffrey. ‘The British Board of Film Censors and Content Control in the 1930s: Foreign Affairs’, Historical Journal of Film, Radio and Television 2, no. 1 (1982): 39-48.
Robertson, James C.  The Hidden Cinema: British Film Censorship in Action, 1913-1975, London: Routledge, 1989.
Trevelyan, John. What the Censor Saw, London: Michael Joseph, 1973 
References
� For a full list of these rules and exceptions as they developed over the years see John Trevelyan, What the Censor Saw (London: Michael Joseph,1973): 30-46. 


� Quoted in Jeffrey Richards, ‘The British Board of Film Censors and Content Control in the 1930s: Foreign Affairs’, Historical Journal of Film, Radio and Television 2, no. 1 (1982): 41


� Quoted in Richards, ‘The British Board of Film Censors and Content Control in the 1930s: Foreign Affairs’: 42. Interestingly, in Hollywood too it had already proved impossible to make the film, whose original script was written by Herman J. Mankiewicz, because of implacable hostility from the Motion Picture Producers and Distributors of America (MPPDA), which feared that, if made, it might encourage the Nazi regime to ban the import of American films (Thomas Doherty, Hitler and Hollywood 1933-39 (New York: Columbia University Press, 2013): 54-9; Ben Urwand, The Collaboration: Hollywood’s Pact with Hitler (Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press): 63-75).


� Quoted in Richards, ‘The British Board of Film Censors and Content Control in the 1930s: Foreign Affairs’: 42


� Quoted in Richards, ‘The British Board of Film Censors and Content Control in the 1930s: Foreign Affairs’: 40


� Quoted in James C. Robertson,  The Hidden Cinema: British Film Censorship in Action, 1913-1975, (London: Routledge, 1989): 75-6. 


� � HYPERLINK "http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2" �http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2� 


� Nicholas Pronay, ‘The Political Censorship of Films in Britain between the Wars’, in Propaganda, Politics and Film, ed. Nicholas Pronay and D.W. Spring (London: Macmillan): 114. 


� Pronay, ‘The Political Censorship of Films in Britain between the Wars’: 115


� � HYPERLINK "http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2" �http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2�


� � HYPERLINK "http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2" �http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2�


� � HYPERLINK "http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2" �http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=1938-12-07a.1270.2�. See also Tony Aldgate, ‘1930s Newsreels: Censorship & Controversy’, Sight and Sound, Summer 1977, 154-8.


� The most comprehensive accounts of Plato Films (later to become Educational & Television Films Ltd. (ETV)) are  to be found in Bert Hogenkamp, Film, Television and the Left 1950-1970 (London: Lawrence & Wishart, 2000), and Bert Hogenkamp, ‘GDR Films and the British Left: A Failed Breakthrough’, in The Other Germany: Perceptions and Influences in British-East German Relations, 1945-1990, ed. Stefan Berger and Norman LaPorte (Augsburg: Wissner Verlag, 2005): 225-38. Plato is also discussed in Alan Burton and Julian Petley, ‘Wonderful Odds and Wonderful Sods’, Journal of Popular British Cinema 4 (2001): 128-36.


� Quoted in Bert Hogenkamp, ‘‘Film und kalte Krieg: Vorführung und Verbot der DEFA “Entlarvungsfilmen” in den Niederlande und Grossbritannien, 1958-1963’, unpublished.


� Hogenkamp, Film, Television and the Left 1950-1970: 77-8;  ‘GDR Films and the British Left: A Failed Breakthrough’: 230-1. 


� FO371/137352, National Archives, Kew.


� Paul Lashmar and James Oliver, Britain’s Secret Propaganda War 1948-1977 (Stroud: Sutton Publishing Ltd., 1998).


� Lashmar and Oliver, Britain’s Secret Propaganda War 1948-1977, 60-5.


� � HYPERLINK "http://hansard.millbanksystems.com/commons/1958/jul/02/television-and-cinema-films" �http://hansard.millbanksystems.com/commons/1958/jul/02/television-and-cinema-films� 


� � HYPERLINK "http://hansard.millbanksystems.com/commons/1958/jul/14/holiday-in-sylt-film" �http://hansard.millbanksystems.com/commons/1958/jul/14/holiday-in-sylt-film� 


� BBFC file on Holiday on Sylt.


� Ibid.


� Ibid.


� Trevelyan, What the Censor Saw, 174. 


�   BBFC file on Holiday on Sylt.


� Hogenkamp, Film, Television and the Left 1950-1970, 78-84, and Hogenkamp, ‘GDR Films and the British Left: A Failed Breakthrough’: 231-4.


� Quoted in Derek Hill, ‘No Political Censorship – Except for Political Films!’, Tribune, 5 December 1958 


� � HYPERLINK "http://hansard.millbanksystems.com/written_answers/1959/feb/02/film-operation-teutonic-sword" �http://hansard.millbanksystems.com/written_answers/1959/feb/02/film-operation-teutonic-sword�


� BBFC file on A Diary for Anne Frank.


� FO 371/146061, National Archives, Kew.


� Ibid.


� Ibid.


� Trevelyan, What the Censor Saw, 175.


� BBFC file on A Diary for Anne Frank


� BBFC file on A Diary for Anne Frank


� FO 371/146061, National Archives, Kew.


� Trevelyan, What the Censor Saw, 173.


� BBFC file on Mein Kampf.


� BBFC file on Verboten!


� BBFC file on Nuit et brouillard


� BBFC file on Nuit et brouillard


� BBFC file on Nuit et brouillard.


� Both quoted in Hannah Caven, ‘Horror in Our Time: Images of the Concentration Camps in the British Media, 1945’, Historical Journal of Film, Radio and Television 21, no. 3 (2001): 231


� Caven, ‘Horror in Our Time: Images of the Concentration Camps in the British Media, 1945’: 232


� Tony Kushner, The Holocaust and the Liberal Imagination: A Social and Cultural History (Oxford: Blackwell Publishers, 1994): Part III.


� Sylvie Lindeperg, Nuit et Brouillard: Un Film dans L’histoire (Paris: Odile Jacob, 2007): 93.








PAGE  
28

