
©xxxxx xxxxx; DOI: 10.1177/0956474808xxxxxx; [2021/3] 32:1; xx-xx;  http://bjr.sagepub.com

1

@TheBJReview

Two new television channels plan to offer British audiences a more partisan 
interpretation of  the news. Who will ensure they play within the rules?

Why Ofcom must 
find its backbone
Steven Barnett and Julian Petley

In 2007, below a headline that read “Why Rightwingers Are On The 
Warpath”, the former Independent on Sunday and New Statesman editor Peter 
Wilby wrote in The Guardian: “The British right hopes to emulate the success 
of  the US right in convincing the public that the main organs of  news and 
opinion are gripped by a left-wing conspiracy… [their aim] is to alter the 
definition of  the ‘middle ground’ in British life, moving it to the right of  
any government of  the past 30 years.” 

It was not a new idea. Just three years earlier, the director of  an obscure 
right-wing think tank called the New Frontiers Foundation had stated in a 
long blogpost: “There are three structural things that the right needs to 
happen in terms of  communications... 1) the undermining of  the BBC’s 
credibility; 2) the creation of  a Fox News equivalent/talk radio shows/
bloggers etc to shift the centre of  gravity; 3) the end of  the ban on TV 
political advertising.” Its author was Dominic Cummings, and in the year 
that he effectively ran Downing Street for Boris Johnson, he showed 
considerable determination to bring about the first two conditions. 

Putting aside the current government’s demonstrable hostility towards 
the BBC, how would the right go about fulfilling Cummings’ second 
challenge? Standing in the way of  overtly politically partisan news channels 
on the broadcast media are the UK’s longstanding and well-supported 
impartiality rules, responsible for ensuring that not just the BBC, but its 
commercial TV and radio rivals are among the most trusted news and 
information sources in the country.

Steven Barnett and Julian Petley, Why Ofcom must find its backbone, British Journalism Review, 32 (1), pp. 29 - 
36. Copyright É 2021 Barnett & Petley. DOI: 10.1177/0956474821998991. (Article reuse guidelines: https://
sagepub.com/journals-permissions).



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

2

For evidence, we need look no further than the six months of  the 
Covid-19 pandemic during which Ofcom systematically measured trust in 
information sources. Around two-thirds of  those who used broadcast 
sources said they trusted broadcasters for news and information about the 
virus – rising to three-quarters for BBC radio and online, and for Channel 4. 
This compared to less than half  for both the mid-market and red-top press, 
just over a third for Twitter and YouTube, and a miserable – if  perhaps 
reassuring – 16 per cent for Facebook. 

Other data confirm the longstanding evidence that news organisations 
subject to impartiality rules command far greater trust from news consumers 
than those free to editorialise. An Ipsos-MORI survey from April-May 2019 
which asked respondents which one news source they turn to for impartial 
news found that 44 per cent said the BBC, followed by 10 per cent for ITV, 
6 per cent for Sky and 5 per cent for Channel 4. The same survey found very 
similar figures when respondents were asked which one news source they 
would turn to for news they can trust. 

Despite overwhelming evidence for the continuing civic and democratic 
value of  UK broadcasting’s impartiality regime, self-interested competitors 
in the news business have a long history of  attempting to influence 
policymakers and regulators to abandon the concept in favour of  allowing 
overt partisanship. In 2009, anticipating a general election in which the 
Murdochs were seeking to influence the policy agenda of  – they hoped – an 
incoming Conservative government, James Murdoch called impartiality 
“an impingement on freedom of  speech and on the right of  people to choose 
what kind of  news to watch”. In an irony that will have been lost on Murdoch 
himself, his speech was titled “The Absence of  Trust”.

Murdoch and his father would have been well aware of  what had 
happened a little over 20 years earlier in the United States. Until 1987, 
America followed its own version of  an impartiality regime, known as the 
“fairness doctrine” – a combination of  case law, regulatory action and 
congressional legislation that required broadcasters not only to cover issues 
of  great public importance but also to ensure that such coverage was 
balanced. It became a victim of  neo-liberal market policies in the 1980s 
when the Reagan-appointed Federal Communications Commission (FCC) 
decided that this doctrine was inconsistent with the freedom of  expression 
guaranteed by the First Amendment.

So, in 1987, the FCC voted to abolish it altogether. At the heart of  this 
regulatory decision, upheld in the Court of  Appeals in 1989, were two 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

3

interlinked principles which still underpin American media policy: a visceral 
hostility to any suggestion that the state should influence content, and a 
fundamental belief  in the free market as the only guarantor of  quality and 
choice for consumers – a devotion to “free market” theory that completely 
ignores the power of  corporate speech and the ability of  wealthy individuals 
to dictate it. 

On the back of  this Reagan-inspired deregulation - which advanced 
corporate interests at the expense of  the public interest - Murdoch launched 
his Fox News Channel in 1996 with an overtly right-wing news agenda quite 
at odds with the basic tenets of  Fourth Estate journalism. For more than 20 
years, Fox insisted that its coverage was “fair and balanced”, offering the 
specious justification that it was providing “balance” to the “left-wing” 
journalism of  NBC, ABC and CBS. Despite dropping the tagline in 2017, 
Fox executives and their defenders have continued to peddle the same 
argument. In fact, the mainstream networks appear “left-wing” only when 
viewed from a vertiginously conservative perspective. 

Subhead
Watching the newcomer’s ratings success, other broadcasters began to 

shift their own centre of  gravity and to increase the volume of  opinionated 
material in their news programmes, with the result that television 
journalism began to lose much of  the trust it had earned in the first five 
decades of  its existence. It is not too far-fetched to suggest that, without the 
full-throated support of  Fox News commentators such as Tucker Carlson 
and Laura Ingraham – including uncritical recycling of  Trump propaganda 
and conspiracy theories – Donald Trump might never have been elected in 
2016, nor enjoyed the same level of  support in the 2020 election. 

And now, just as Trump (if  not Trumpism) is consigned to presidential 
history, two partisan news channels are being planned for the UK. One is, 
inevitably, being driven by Murdoch, seeking to exploit the resources of  the 
four national newspapers and three national commercial radio stations he 
already owns, although details of  his new venture are thin on the ground. 
The other is GB News, which acquired a broadcast licence from Ofcom last 
year and emanates from the company All Perspectives. This is jointly owned 
by Andrew Cole and Mark Schneider, respectively current and former 
directors of  Liberty Global, which owns Virgin Media. The company’s 
largest shareholder is the US billionaire John Malone. The largest individual 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

4

landowner in the States (with 2.2million acres) and widely known as the 
“cable cowboy”, he is a member of  the board of  directors of  the hard right-
wing Cato Institute and donated $250,000 to Donald Trump’s inauguration 
in 2017. The chair of  GB News is Andrew Neil, chief  executive of  the 
Spectator and chair of  the Barclay Brothers’ Press Holdings, who will also be 
presenting a prime-time programme on the new channel.

In January, GB News announced funding from the Dubai-based Legatum 
Institute, described by the Financial Times in 2017 as “one of  Britain’s loudest 
intellectual advocates for a ‘hard’ Brexit”. Founded by Tory peer Philippa 
Stroud (a former special adviser to Iain Duncan Smith when he was work 
and pensions secretary), it enjoys very close relationships with prominent 
right-wing Tories such as Michael Gove and Steve Baker. It is notoriously 
loath to disclose the sources of  its funding, but, according to DeSmog UK, 
it received a grant of  $77,000 from the Charles Koch Charitable Foundation, 
which, like other Koch family foundations, is heavily involved in climate 
change denial. 

The other major funder announced in January was Sir Paul Marshall, co-
founder and director of  asset management firm Marshall Wace, one of  the 
biggest hedge funds in Europe. According to Tim Shipman’s All Out War, 
Marshall played the key role in persuading the then-justice minister, Michael 
Gove, to betray David Cameron and lead the official campaign to leave the 
EU, to which he donated £100,000. He has also funded the political website 
Unherd, which hosts an array of  right-wing writers with a mission statement 
“to push back against the herd mentality with new and bold thinking”. 

Cole informed his LinkedIn followers that the BBC was “possibly the 
most biased propaganda machine in the world” and asked them to watch 
out for ‘the launch of  a completely new TV news channel for the UK – one 
that will be distinctly different from the out-of-touch incumbents”. GB 
News has also hired former Sky News executive John McAndrew and 
appointed Angelos Frangopoulos, the former head of  Sky News Australia, 
as chief  executive. Serving there for 20 years, he replicated the Fox News 
formula of  rolling news reporting during the day, followed by unashamed 
right-wing punditry in the evening. This became far more pronounced after 
Murdoch took full ownership of  the channel in December 2016, and was 
recently described by Prospect magazine as featuring “a Who’s Who of  
Murdoch’s star print columnists who make no secret of  their hard-right 
credentials, making frequent targets of  anyone deemed vaguely hostile to 
their ideological worldview”. 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

5

This pattern of  ramping up inflammatory right-wing rhetoric in order 
to increase ratings has been a pattern for Murdoch’s news channels in both 
Australia and the US, in both cases turning over their evening slots to 
partisan, opinionated hosts pushing hard-right narratives on issues such as 
climate change, immigration and identity politics. In an excoriating profile 
of  the Murdoch news empire, The New York Times related how, in 2018, neo-
Nazi leader Blair Cottrell – who had recently been fined for “inciting 
contempt for Muslims” – appeared on a Sky News show in Australia, calling 
on his countrymen to “reclaim our traditional identity as Australians” and 
advocating restrictions on immigration to those “who are not too culturally 
dissimilar from us”. 

Sky News subsequently apologised, but the row had done its job: 
created publicity for the channel and signalled to the country’s racists, 
white supremacists and conspiracy theorists that they were not alone. 
Meanwhile, several Fox News hosts continued to indulge the fantasy that 
the 2020 election had been stolen from Trump. Undeterred by the 
insurrectionists who invaded the Capitol (prime-time Fox News host Laura 
Ingraham spent most of  one programme arguing that Trump protesters had 
been infiltrated by antifa), Fox has subsequently doubled down on its 
propaganda-led approach by replacing its 7pm news show with another 
partisan programme. 

Subhead
There is thus little doubt about the direction Britain’s two new channels 

intend to take. And we have seen the potential consequences for a healthy 
democracy when news channels are exploited as part of  a propaganda war. As 
James Murdoch himself  said in an interview with the Financial Times following 
the Capitol mob invasion – without naming names – “those outlets that 
propagate lies to their audience have unleashed insidious and uncontrollable 
forces that will be with us for years. I hope that those people who didn’t think 
it was that dangerous now understand, and that they stop”. The question 
which both putative launches raise for the UK is whether its longstanding 
impartiality regime – which lies at the heart of  British audiences’ abiding 
trust in broadcast news – is strong enough to withstand what will certainly 
be a formidable challenge. More importantly, will the regulator Ofcom be 
sufficiently robust to uphold that regime despite an inevitable assault from 
the Murdoch press and other right-wing papers? 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

6

On paper, there should not be an issue. The UK’s impartiality regime 
for commercial broadcasters dates back to the beginning of  ITV in 1955, 
and was then administered by the Independent Television Authority (ITA). 
Its most recent incarnation stems from the Communications Act 2003, 
which lays on Ofcom the obligation to ensure for every licensed broadcaster 
that “news, in whatever form, is reported with due accuracy and presented 
with due impartiality [and that] due impartiality is preserved when dealing 
with matters of  political and industrial controversy and matters of  current 
public policy”. 

Ofcom gives effect to this obligation through its Broadcasting Code. 
Crucially, that code elaborates on its interpretation of  due impartiality with 
the qualification that it “may vary according to the nature of  the subject, 
the type of  programme and channel, the likely expectation of  the audience 
as to content, and the extent to which the content and approach is signalled 
to the audience”. 

On the one hand, such discretion allows Ofcom to license channels that 
originate from outside the UK – such as Al Jazeera, RT, and even Fox News 
until 2017 – on the reasonable assumption that viewers appreciate the 
different cultural origins of  such channels. Worryingly, however, it appears 
that such flexibility has recently been extended to Murdoch’s radio stations 
in the UK, in particular to his talkRADIO station on which Sun executive 
editor Dan Wootton frequently uses his Drivetime programme to give 
uncontested airtime to anti-BBC campaigners and propagandists (at the 
end of  January, Wootton was announced as the first big on-screen hiring for 
GB News, with his own daily show). In the current political climate – as the 
avowedly right-wing government of  Boris Johnson seeks to cement its post-
Brexit political message and his acolytes pursue a Trump-style culture war 
– such partisan broadcast channels could easily become a vital weapon in 
the political armoury, exactly as “shock jocks” did in the US after the 
fairness doctrine was abolished. 

A major problem here is that when Ofcom comes to make judgments on 
the “due impartiality” of  the two new channels’ programming, it will have 
to do so in a highly politically charged environment ravaged by the culture 
wars. Here the idea that the BBC is “left-wing” or a propaganda organ of  
the “liberal metropolitan elite” is loudly proclaimed daily by newspapers 
with political and economic axes to grind, by libertarian think tanks for 
whom the BBC prevents a “free market” in broadcasting from emerging, by 
self-proclaimed media “experts” such as News-watch, and by that section 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

7

of  the Tory party which has always regarded the BBC as a nest of  pinkos. 
In this respect, it is significant that Andrew Cole considers The Guardian 

“a disgusting, extremist rag” and Bloomberg “very suspect” and “almost 
unreadable”. The only conclusion that one can draw from this dismal chorus 
of  invective, almost entirely devoid of  empirical evidence for its alarmist 
claims, is that only journalism which stems from its own right-wing 
perspective is “fair and balanced”. 

Of  course, one of  the reasons why right-wing newspapers and their 
readers complain endlessly about “liberal bias” in the BBC is that BBC 
journalism is indeed different from the kinds of  journalism that today define 
the Sun, Mail, Express, Telegraph and Times, which, between them, constitute 
the dominant ideological strand of  the UK’s daily press. But the crucial 
point here is whether broadcasters should seek, or indeed be permitted, to 
emulate the hyper-partisan form of  journalism that characterises much of  
the UK daily press or whether their journalistic output should adhere to the 
well-entrenched values of  impartiality and accuracy. These are, in fact, the 
values which are intrinsic to the Fourth Estate ideal of  journalism, and such 
journalism is one of  the hallmarks of  a democratic society.

Subhead
Such values stem ultimately from the Enlightenment project, and if  the 

core purpose of  that project is rational enquiry in order to explain the 
society in which we live, then the journalism which springs from that project 
is bound to privilege qualities such as reason, proof, accountability, accuracy, 
truthfulness, disinterestedness, assessability and scepticism – particularly 
towards political propaganda, received opinions and “commonsense” 
explanations of  social reality. But these are also essentially liberal values, 
albeit with a small “l”, thus making it perfectly possible for an avowedly 
left- or right-wing journalist to endorse the values – perhaps methodology 
is a better word – of  the Fourth Estate. Consequently, the BBC should not 
be so defensive when accused of  being liberal. Indeed, it should regard such 
a charge as a journalistic badge of  honour.

The launches of  these new channels, then, will pose fundamental 
challenges for Ofcom and the impartiality regime which it oversees. In 
particular, will it be so naïve as to fall for the threadbare ideological conjuring 
trick that the new entrants are simply providing the “balance” to the 
allegedly over-liberal BBC? And, underlying this question, will it have the 



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
2 

 n
o1

  M
ar

ch
  2

02
1

8

institutional strength to take on the extremely powerful political and 
economic interests invested in these initiatives? 

If  not, a scenario could easily develop in which the BBC, which already 
stands accused of  shadowing the agenda of  the right-wing press, does 
likewise with that of  the new channels. On the other hand, if  it doesn’t 
follow suit, it could soon find its news coverage being compared unfavourably 
with the new channels, attracting yet more criticism for being overly 
“liberal” – not only by right-wing newspapers and politicians but now by 
right-wing television channels as well. It would then be under huge pressure 
to shadow their news agenda as a defensive move. In either case, broadcast 
news in the UK falls prey to exactly the same process of  Foxification that 
Murdoch so successfully initiated in the States and Australia. 

Clearly, then, a great deal hinges on the way in which Ofcom handles GB 
News and Murdoch’s new channel, which will have huge ramifications not 
just for the UK broadcasting ecology but for the quality of  news, trusted 
journalism, informed debate and ultimately for democracy itself. With a 
new chair yet to be appointed – and bound to be a highly politicised 
appointment – Ofcom will be facing one of  the biggest challenges of  its 
existence. Let’s hope it is up to the task. 

Steven Barnett is professor of  communications at the University of  Westminster and 
a member of  the BJR board. � @stevenjbarnett
Julian Petley is emeritus and honorary professor of  journalism at Brunel University 
London and a member of  the BJR board. � @JulianPetley




