
17

@TheBJReview

©Barnett and Petley; DOI: 10.1177/09564748231179343; [2023/6] 34:2; 17-23;  http://bjr.sagepub.com

The media regulator’s failure to police political balance 
at GB News threatens the security of  our democracy

Come off 
it, Ofcom
Steven Barnett and Julian Petley

Warnings about the insidious dangers of  Fox News for the future of  America 
come from, among others, the Murdoch family itself. According to Gabriel 
Sherman, in a piece on the Murdochs for Vanity Fair in May this year, “James 
is horrified by Fox News and tells people the network’s embrace of  climate 
denialism, white nationalism, and stolen election conspiracies is a menace 
to American democracy”. He is not alone. Many others have drawn a direct 
line from the infatuations of  Fox talk show hosts with Donald Trump and 
his America First cult to the storming of  the US Capitol on January 6, 2021, 
and the attempt to prevent Joe Biden taking power. 

Yes, the unfiltered and ubiquitous nature of  social media helps to unite 
the fanatics and fantasists in their conviction that the 2020 presidential 
election was stolen. And yes, some of  the astonishing evidence that emerged 
from the $1.6billion defamation suit (settled for $787 million) brought by 
Dominion Voting Systems against Fox News demonstrates not just the 
contempt that some of  those talk show hosts have for their audience, but 
their own cynicism about the baseless propaganda they were spewing on their 
own shows (one email showed Murdoch himself  calling Trump’s fraud claims 
“really crazy stuff ”). And yes, Fox News has successfully monetised a gap in 
the news market for those happy to be trapped in a filter bubble of  far-right 
conspiracy theorists and QAnon devotees. It is simply offering a significant 
segment of  the population a news channel they wanted.

However, all three issues are beside the point. Social media accounts are 
fragmented, and very few have the kinds of  following that will help to incite 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   17 22/05/2023   18:33

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F09564748231179343&domain=pdf&date_stamp=2023-06-15


B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

18

an insurrection without the enormous power of  a well-funded news network 
to unite a nation behind TV personalities happy to spread the conspiracy 
gospel. Fox News’s daily two million prime time viewers are the catalyst for 
those Facebook and Twitter posts, not vice versa.

That those gospel choirs are sniggering behind the backs of  their adoring 
fanbase makes them all the more culpable for the angry resentment they 
deliberately foment. And the fact that democracies have inbuilt markets for 
the dangerous propaganda that feeds authoritarian populism – and potentially 
democracy’s own self-destruction – does not justify the drumbeat of  partisan 
disinformation that now dominates the evening airwaves of  Fox News. We 
do not, as a civilised society, support public flogging or hanging just because 
a significant minority would be willing to pay to watch.

How is this relevant to the UK? Because the advent of  two new avowedly 
right-wing news channels – Legatum-funded GB News and Rupert 
Murdoch’s Talk TV – have started to introduce partisan (and in some cases 
conspiracist) programming to the UK. For all the reasons given above, there 
is threat to democracy if  these continue unabated. Traditionally, we have a 
bulwark in the UK against this kind of  unbridled, unfiltered propagandist 
approach to broadcast news and information: an impartiality regime passed 
by Parliament and policed by Ofcom. But Ofcom is failing us – and by failing 
us, it is failing democracy.

From the very beginning of  commercial television in 1955, the UK has 
legislated for an impartiality regime in broadcasting that covers every TV 
and radio station licensed by the regulator. The current regulator is Ofcom, 
and the statutory impartiality obligations it is obliged to enforce are contained 
in sections 319 and 320 of  the Communications Act 2003. S319 requires that 
“news included in television and radio services is presented with due 
impartiality”, while S320 lays down “special impartiality requirements” for 
programmes dealing with “matters of  political or industrial controversy” 
and “matters relating to current public policy”. Two crucial points should be 
emphasised here: first, nowhere does the statute refer specifically to “news 
programmes”; and second, these requirements include the exclusion of  “all 
expressions of  the views or opinions of  the person providing the service” (in 
this context, “person” refers simply to the Ofcom licensee). 

Ever since cable and satellite technology in the 1980s heralded the arrival 
of  new TV channels to challenge the UK’s four terrestrial channels, there 
have been calls to abandon those rules from the left and the right. On the left, 
one of  the UK’s great television documentary-makers, John Pilger, convinced 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   18 22/05/2023   18:33



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

19

that the impartiality regime upholds a comfortable establishment or 
“consensus” perspective which silences serious dissent, once described the 
word itself  as “almost Orwellian in the perversity of  its opposite meaning”. 

On the right, libertarian free marketeers have long argued that the rise 
in TV and radio channels renders any regulatory imposition superfluous. 
Indeed, in 2007, Ofcom itself  produced the report New News, Future News, 
which asked whether, in a digital environment, “for channels other than the 
main PSBs, is impartiality still important, or is it a barrier to diversity in an 
era with a wide range of  services available to viewers?” It also inquired 
whether other channels should “be allowed to offer partial news in the same 
way that newspapers and some websites do at present”. 

Those ideas received a hostile reception (apart from the Murdoch-
owned newspapers) and were abandoned, although Ofcom did license Fox 
News for re-broadcasting in the UK for 15 years until 2017, when the 
Murdochs pulled it from Sky as part of  their attempted takeover of  the 
whole of  BSkyB (subsequently abandoned). The “free market of  ideas” 
ideology was most forcefully put by the younger Murdoch son James in his 
2009 MacTaggart lecture at the Edinburgh Television Festival, when he 
argued that impartiality was “an impingement on freedom of  speech and on 
the right of  people to choose what kind of  news to watch”. 

The dues and dont’s of  Ofcom’s impartiality argument
Now, however, Ofcom’s approach to GB News and TalkTV suggests 

that it is covertly introducing those ideas from New News, Future News 
through an over-flexible interpretation of  the “due impartiality” 
qualification by the 2003 Act. Its approach – and, in particular, its 
interpretation of  the word “due” – is expanded upon in section 5 of  its 
Broadcasting Code and in the accompanying Guidance. 

The Code explains at some length that “due” means “adequate or 
appropriate to the subject and nature of  the programme”. This does not 
mean, it emphasises, that every argument has to be represented and given 
an equal amount of  time. Furthermore, “the approach to due impartiality 
may vary according to the nature of  the subject, the type of  programme 
and channel, the likely expectation of  the audience as to content, and the 
extent to which the content and approach is signalled to the audience”. 
Importantly, Ofcom’s Guidance also states that “just because material is 
broadcast on a ‘rolling news’ channel does not necessarily mean that the 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   19 22/05/2023   18:33



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

20

material would be characterised as ‘news’ content”. 
There appears to be confusion here between Ofcom’s Guidance and its 

Code, which the regulator has been exploiting in its opaque decision-making 
around these two overtly partisan channels. For the Code does not differentiate 
“news content material” from other content, but specifically states that in 
“matters of  political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy” there are “special impartiality requirements” and 
these apply to “news and other programmes” (emphasis added). This is 
particularly important, as controversial subjects are GB News’s stock-in-
trade, especially during their opinion-driven evening programmes.

Moreover, those evening programmes are highly personality-driven – 
precisely the model followed by Fox News – and thus could be regarded as 
falling into the category of  what Ofcom calls “authored” programmes: for 
example, Dan Wootton Tonight (of  which Wootton is also the executive 
editor), Farage, Jacob Rees-Mogg’s State of  the Nation, and Laurence Fox (the 
clue is in the programme titles). 

In these cases, the Code states that presenters may express their own views 
on controversial matters but that “alternative viewpoints must be adequately 
represented either in the programme, or in a series of  programmes taken as a 
whole. Additionally, presenters must not use the advantage of  regular 
appearances to promote their views in a way that compromises the 
requirement for due impartiality”. Ofcom’s Guidance adds that alternative 
views “must not be included in a way that they are merely dismissed by the 
presenter and used as a further opportunity to put forward the presenter’s 
own views”. Anyone who has watched Wootton’s “discussion” of  – to take 
just one example – BBC funding would struggle to find any serious attention 
being paid to alternative views beyond his own vociferous conviction that the 
licence fee is an iniquitous imposition that should be scrapped. The same goes 
for most other “matters of  political controversy” on those evening shows, 
whether it be trans rights, small boats, Brexit, immigration or Boris Johnson. 

Given this very wide – and, in our view, unhealthy – discretion now being 
exercised by Ofcom, it is perhaps unsurprising that it has not upheld a single 
complaint against GB News on impartiality. The only two upheld complaints 
have related to editions of  The Mark Steyn Show discussing Covid-19 
vaccination, one of  which Ofcom found to be “materially misleading”, the 
other “potentially harmful”. 

Apart from its very liberal reinterpretation of  statute, Ofcom is also 
guilty of  running an opaque complaints process that makes it very difficult to 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   20 22/05/2023   18:33



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

21

analyse precisely the nature of  complaints or how they are assessed. Its online 
complaints form makes no reference to the Code, nor does it ask complainants 
to identify which section they claim has been breached. This might explain 
why relatively few complaints are considered under this heading, despite 
widespread concerns about what appear to be multiple breaches (though the 
low number might also reflect the channel’s relatively small audience). Since 
classification of  complaints appears to be at Ofcom’s discretion, we have little 
idea about whether someone believing they had complained about bias 
actually had their complaint considered under that category. 

Given that successful navigation of  its complaints process requires time 
and specialist knowledge (and we have no idea how many might have started 
a complaint before giving up), it’s hard to avoid the conclusion that Ofcom 
is reluctant to consider complaints under the heading of  impartiality. A 
simple factsheet with links to the Code and Guidance would allow potential 
complainants to familiarise themselves with the relevant sections, and then 
let them choose the precise headings under which they want their complaint 
to be considered. The form should invite complainants to state explicitly 
which rules they believe have been infringed.

Ofcom failed to pursue a single complaint
Of  those GB News programmes that were assessed under the due 

impartiality heading, those that received the most complaints were another 
Steyn episode (17) and Farage’s interview with Donald Trump (14). The 
most complained-about presenters were Laurence Fox, Neil Oliver and Dan 
Wootton, with most of  those complaints assessed under the “materially 
misleading” heading. None of  these complaints was pursued by Ofcom.

Some clues to the underlying problem – and also the confusion – with 
Ofcom’s approach were apparent when its CEO Dame Melanie Dawes gave 
oral evidence in March to the House of  Commons Digital, Culture, Media 
and Sport select committee. In response to a question by Kevin Brennan, 
the Welsh MP, on whether the GB News line-up could really constitute 
“diversity”, Dame Melanie replied that “even a programme presented by 
somebody with a very strong set of  political views needs to make sure that 
other voices are heard, or they will come up against our guidelines”. Later, 
she talks about the importance of  context and the “quite different 
expectations of  a top-of-the-hour news bulletin, where impartiality and 
balance are extremely important, and of  something that is more of  a 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   21 22/05/2023   18:33



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

22

discussion show, where, fundamentally, people may well know very clearly 
what the opinions of  the presenter are but, as long as they are talking to a 
range of  people and representing different viewpoints on that programme…. 
that will often be in line with our broadcasting code rules”. 

Those considerations appeared to be set against “freedom of  expression”, 
a phrase that has emerged from Ofcom with greater regularity over the last 
few years and which, in the current context, has taken on distinct culture 
warrior overtones. At one point, Dame Melanie states explicitly that “the 
phrase ‘freedom of  expression’ is a very important part of  this debate – one 
that perhaps should be a little bit more prominent”. Later, she tells the 
committee that “we are always thinking about freedom of  expression here 
and do not want to see just a single, monocultural, a mono-representation 
of  views on British TV. When you compare what you get in the UK with 
what you see in America, which is unregulated, it is very, very different”. 

Implicit in this analysis are the connected (and worrying) notions that 
America’s unregulated free-for-all might be a good thing, and that the 
requirement for impartiality in broadcasting somehow dictates a “mono-
representation of  views”. The first notion is – for the reasons given above 
– dangerous, and the second is a disturbing echo of  the “metropolitan 
liberal elite” mantra emanating with increasing frequency from the right. 

Few would challenge the fundamental importance of  the Article 10 
right to freedom of  expression contained in the European Convention on 
Human Rights and the Human Rights Act 1998, and its importance at the 
heart of  any democratic society. But freedom of  speech has increasingly 
become a rallying cry on the right for the relaxation of  rules governing any 
speech on any platform – regardless of  its provenance and the damage it 
might inflict on others, or on public and democratic life in general. 

However, with enormous irony, the vital role that impartiality in 
broadcasting should play in promoting both free expression and a healthy 
democracy was best outlined in a 2020 Court of  Appeal judgment involving 
the Russian news channel RT and Ofcom. RT had challenged Ofcom’s 
decision to fine it £200,000 for seven programmes broadcast in March and 
April 2018, which Ofcom found breached the impartiality regulations. In 
rejecting that appeal, the court laid down that, as every person is entitled 
to participate in a modern democratic state, “it is essential that all viewers, 
and not just average viewers, have access to the differing viewpoints that 
enable that individual viewer to come to an informed view on individual 
topics”. It went on to argue that “permitting a provider of  television 

pg17-23 Barnett&Petley.indd   22 22/05/2023   18:33



B
ri

tis
h 

Jo
ur

na
lis

m
 R

ev
iew

 v
ol

.3
4 

 n
o2

  J
u

n
e 

 2
02

3

23

services to avoid the requirement of  ‘due impartiality’, even for one 
programme, would severely harm the quality of  political discourse in this 
country” and, in doing so, would seriously harm the rights of  others, as 
protected by Article 10(2), because “individual viewers will not be exposed 
to the contrasting views necessary to assist the viewer to take a full role in 
the modern democratic state”.  The court sounded a warning: 

“Viewers of  news on media which are not subject to impartiality 
regulations may receive only one viewpoint to the exclusion of  other 
viewpoints. In such circumstances a viewer may interact only with one 
viewpoint, and the media accessed by that viewer may become ‘an echo 
chamber’ or ‘information silo’ for that single viewpoint. Given the multiplicity 
of  sources, and the corresponding increased likelihood of  a viewer accessing 
only media according with or reflecting that viewer’s own viewpoint, the 
importance of  a provider of  television services maintaining ‘due impartiality’ 
in each broadcast programme becomes greater, and not lesser.” 

There could hardly be a better legal or political argument, not only for 
a statutory impartiality regime but for proper regulatory enforcement. As 
events in the US have demonstrated, that regime is more than a legacy of  
the public service tradition in broadcasting: it remains a principle rooted in 
ideal journalistic norms of  accuracy, fairness and integrity which – 
importantly – are still supported by the great majority of  citizens. Far from 
undermining the democratic imperative of  free expression, impartiality 
rules sustain an informed democracy in what the growing number of  
authoritarian leaders around the world like to call a “post-truth world”. But 
it requires a regulator that is robust and confident. Ofcom is failing to 
demonstrate that it is up to the job.

Steven Barnett is professor of  communications at the University of  Westminster and 
a member of  the BJR board. � @stevenjbarnett
Julian Petley is emeritus and honorary professor of  journalism at Brunel University 
London, and a member of  the BJR board. He is the co-editor of  the forthcoming 
Routledge Companion to Censorship and Freedom of  Expression. �
� @JulianPetley

pg17-23 Barnett&Petley.indd   23 22/05/2023   18:33


