£} Routledge

-1 Taylor &Francis Group

International

: International Journal of Intelligence and
CounterIntelligence Counterl ntelligence

L f e ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/ujic20

Everybody Needs Help Sometimes: Facilitators of
Soviet Defectors’ Publications

Kevin P. Riehle

To cite this article: Kevin P. Riehle (28 May 2024): Everybody Needs Help Sometimes:
Facilitators of Soviet Defectors’ Publications, International Journal of Intelligence and
Counterintelligence, DOI: 10.1080/08850607.2024.2345056

To link to this article: https://doi.org/10.1080/08850607.2024.2345056

@  ©2024 The Author(s). Published with
license by Taylor & Francis Group, LLC.

% Published online: 28 May 2024.

N
[:J/ Submit your article to this journal &

A
h View related articles &'

@ View Crossmark data &'

o
£
£

B

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=ujic20


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=ujic20
https://www.tandfonline.com/journals/ujic20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/08850607.2024.2345056
https://doi.org/10.1080/08850607.2024.2345056
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=ujic20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=ujic20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/08850607.2024.2345056?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/08850607.2024.2345056?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/08850607.2024.2345056&domain=pdf&date_stamp=28 May 2024
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/08850607.2024.2345056&domain=pdf&date_stamp=28 May 2024

International Journal of Intelligence and Counterlntelligence, 0: 1-29, 2024
ISSN: 0885-0607 print/1521-0561 online
DOI: 10.1080/08850607.2024.2345056

Routledge

Taylor & Francis Group

39a31LN0Y

8 OPEN ACCESS ‘ ) Checkforupdates‘

KEVIN P. RIEHLE

Everybody Needs Help Sometimes:
Facilitators of Soviet Defectors’
Publications

Abstract: Soviet intelligence officer defectors arrived in their new countries
lacking skills that translated easily into postdefection jobs. To earn money, they
often turned to the one asset they had—their stories. To publish their stories,
they had to work with a variety of facilitators who connected them with
publishing companies and distributed their works. Those helpers can be
characterized into four categories: activists/dissidents, academics, journalists, and
intelligence practitioners. Helpers were sometimes connected to and supported
by a Western government, particularly the United States or United Kingdom,
and the resulting work reflected the Cold War ideological competition.

Dr. Kevin Riehle is a Lecturer in intelligence and international security at
Brunel University London. He spent over 30 years in the U.S. government as a
Counterintelligence Analyst studying foreign intelligence services, retiring as
an Associate Professor of strategic intelligence at the National Intelligence
University in 2021. He subsequently spent two years as an Associate Professor
at the University of Mississippi, Center for Intelligence and Security Studies,
before coming to Brunel. He received a Ph.D. in War Studies from King’s
College London, an M.S. of Strategic Intelligence from the Joint Military
Intelligence College, and a B.A. in Russian and Political Science from
Brigham Young University. He has written on a variety of intelligence and
counterintelligence topics, focusing on the history of Soviet and Eastern Bloc
intelligence services. His latest book, The Russian FSB: A Concise History
of the Federal Security Service, was published in March 2024.

© 2024 The Author(s). Published with license by Taylor & Francis Group, LLC.

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http:/
creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original work is properly cited. The terms on which this article has been published allow the posting of
the Accepted Manuscript in a repository by the author(s) or with their consent.

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0 1


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/08850607.2024.2345056&domain=pdf&date_stamp=2024-05-24
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1080/08850607.2024.2345056
http://www.tandfonline.com

2 KEVIN P. RIEHLE

However, government sponsorship was not always the case, and some helpers
expressed views that extended beyond the receiving government’s policy or that
criticized the handling agency. In any case, most defectors could not have
published their works without the helpers’ support.

During the Soviet era, thousands of Soviet citizens defected for a variety of
reasons. The choice to defect was fateful, as defectors left everything behind:
families, society, and livelihood. Those with translatable skills, such as
merchant sailors, athletes, scientists, or artists, could sometimes find work
that fit their expertise. For example, Valery Afanassiev, a concert pianist who
defected in 1971, continued to play piano, and Mikhail Baryshnikov, a
performer in the Kirov Ballet in Leningrad who defected in 1974, continued
to dance. Even for prominent defectors such as these, postdefection life was
not easy, and not all were so successful. Unskilled workers and Soviet Army
privates arguably had it easier; they had less hesitation accepting whatever
low-skilled employment they were offered.

Soviet intelligence officer defectors faced different challenges. They arrived
in a new country without a job, often without a firm grasp of the local
language, and most importantly, without skills that translated easily into a
civiian workforce. They also frequently faced suspicion from the local
security service and émigré communities because they had worked for the
very Soviet service that ran agents against the receiving country, suppressed
dissent, and pursued émigrés abroad.

Many turned to the one marketable asset they had—their story—leading
them to write about their lives, operations, motivations, and disenchantments
that led them to defect. Readers outside the Soviet Union were eager to read
about the closed Soviet system, especially the mysterious and dreaded Soviet
state security service. Accounts of Soviet intelligence service insiders drew
reader interest and thus could make money for a defector. Consequently,
numerous intelligence officer defectors published articles and books and
received payment for them.

However, the local business environment and publishing procedures, which
in the West are controlled by commercial entities, not the government, can be
bewildering for a newly defected officer. Defectors could not usually navigate
it alone; several who tried failed. They needed help and guidance and found
people who offered help for various reasons. Those people can be categorized
into four primary groups: academics, dissidents/activists, journalists, and
intelligence practitioners. They supported defectors as ghostwriters, editors,
publication facilitators, and translators.

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 3

While intelligence officer defectors’ published works were sometimes viewed
as blatant government-sponsored propaganda, they more often represented the
views of the helper, whether those views aligned with a government or not.
Dissidents and activists exploited defectors to promote their political agendas.
Academics desired to inform the world about the inner workings of the Soviet
Union or Russia. Journalists spread the word about defectors to make
headlines. Intelligence practitioners, sometimes the very individual who had
handled a defector, advanced their views of a particular intelligence problem.
These groups sometimes overlapped: activists worked as journalists; journalists
and activists received invitations or support from intelligence agencies;
intelligence practitioners sometimes became activists.

This article analyzes the four types of helpers: activists, academics,
journalists, and practitioners, finding that all four groups contained a mix of
government sponsorship and divergence from government propaganda. In
some cases, especially during the Cold War, governments deliberately chose
willing helpers who could turn defectors’ stories into written products. In
others, defectors partnered with helpers to publicize their anti-Soviet political
philosophies whether they agreed with prevailing government policy or not.
In any case, the defectors could not have published their works without
helpers’ support.

ANTI-SOVIET ACTIVISTS/DISSIDENTS

Anti-Soviet activists and dissidents were the first to assist Soviet intelligence
officer defectors publish their stories. Before World War 11, activists were
often exiles from the Russian empire who had escaped the Bolshevik
revolution. In later cases, they were Western communists who changed their
political views to become anti-Soviet, usually in reaction to Stalin’s excesses.
In all cases, they were motivated by their antipathy toward the Soviet Union
and used defectors’ stories to advance those views.

The first activist facilitator was Vladimir Burtsev, who gained a reputation
as an irritant to both the Tsarist Russian and the Bolshevik regimes. After
spending time in France and Switzerland in the late Tsarist period, he
returned to Russia after the February revolution of 1917 but was arrested
during the Bolshevik revolution and escaped. He became a notable figure in
Russian émigré circles in Paris for publicly exposing Soviet intelligence
personnel along with their agents inside the émigré community. He published
extensively in Paris and was familiar with the Russian-language outlets.

When a defector arrived in Paris in the 1920s or 1930s, people often
introduced them to Burtsev, as occurred with two Unified State Political
Directorate (OGPU) defectors, Yevgeniy Dumbadze and Georgiy Arutyunov
(aka Georges Agabekov). Dumbadze was an OGPU officer from the
Transcaucasus Soviet Socialist Republic assigned to Constantinople in 1927.

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



4 KEVIN P. RIEHLE

He defected from Turkey to Paris in June 1928, and a few months later he
was introduced to Burtsev. On 16 March 1929, Burtsev published an article
in the popular weekly émigré magazine Russia Illustrated that introduced
Dumbadze, dramatically, but not entirely accurately, calling him the “first
repentant chekist” and including a photo of him."! The following four issues
of Russia Illustrated ran Dumbadze’s serialized account, beginning with his
“confession” and repentance. Burtsev was known for dramatic flair. In fact,
Dumbadze was not the first—there had been several Soviet state security
defectors who had published their revelations before him.?

Dumbadze’s “confession” did not convince everyone in the Paris Russian
émigré community. Some openly questioned his sincerity.> Nevertheless, with
Burtsev’s help, the Paris publisher Mishen printed Dumbadze’s book, In the
Service of the Cheka and the Comintern in 1930.* The book included an
editor’s note by Georgiy Solomon, a former Soviet official who defected in
1923, who attested to Dumbadze’s sincerity as a converted anti-Bolshevik.
Burtsev added a foreword echoing Solomon’s characterization of Dumbadze
as a bona fide defector.

Simultaneously with preparations to publish Dumbadze’s book, another
chekist, Georgiy Arutyunov, a senior OGPU officer who had led operations
in the Middle East and South Asia, arrived in Paris from Constantinople.
Arutyunov defected in June 1930 for two reasons: to publish his revelations
about his OGPU employment and to pursue a young British woman, Isabelle
Streater, who had worked as his English language tutor in Constantinople.
Arutyunov had been writing his memoirs for some time before his defection
and had a draft ready to submit to a publisher as soon as he arrived in Paris.
He initially approached Isabelle’s brother-in-law, Cecil Lee, who lived in
Paris, asking him to assist with negotiating with a publisher. However, Lee
considered Arutyunov “repulsive” and flatly refused.’

Burtsev met Arutyunov soon after he arrived in Paris and began to
support both of Arutyunov’s objectives, assisted by another Russian émigré
journalist, Nikolay Vakar. However, Arutyunov’s stay in Paris was short.
The French government expelled him in July 1930 at the instigation of
Isabelle’s family, and he relocated to Brussels. Burtsev and Vakar continued
to communicate with him in Brussels to help him locate Isabelle and
negotiate with a publisher. Vakar tried to contact Isabelle’s family, but they
never responded. Arutyunov never gave up, however, and he eventually
succeeded in contacting Isabelle and they were married in Brussels in
December 1930, despite her family’s objections.

Burtsev and Vakar also conducted book negotiations, culminating with
GPU: Notes of a Chekist, published in late 1930.° The book sold well, and
the publisher negotiated translations into multiple languages. Arutyunov’s
second book, The Cheka at Work, as well as an English-language version,

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 5

OGPU: The Russian Secret Terror, were published the following year.’
Arutyunov’s revelations aligned well with Burtsev’s efforts to expose Soviet
activities, despite doubts from the French and British security services about
Arutyunov’s bona fides, inspired at least partially by Isabelle’s family’s view
of him.

Former Socialists Turned Anti-Stalinists

By the 1930s, Max Eastman was an American journalist and anti-Soviet
activist. Earlier in his life, however, he was involved in socialist political
circles in the United States in the 1910s and edited prominent left-wing
publications. He traveled to the Soviet Union from 1922 to 1924, witnessing
the power struggle between Lev Trotsky and losif Stalin for leadership in the
Soviet Communist Party. Eastman was partial to Trotsky, and the 1920s
intra-party conflict tarnished his idealism toward Soviet communism. Stalin’s
purges of the 1930s firmly persuaded him that the Soviet system needed to
change. He became a strong opponent of Stalinism, and in 1941, he was hired
as a literary editor for the conservative Reader’s Digest magazine.

One of those was Aleksandr Graff (aka Alexander Barmine), a Soviet
military intelligence officer who had also become disenchanted with Stalin,
especially after purges of old Bolshevik revolutionary leaders in the 1930s.
Graff defected in July 1937 and published three articles in the New York
Times in December 1937 that criticized Stalin’s purges. He published his first
book, Memoirs of a Soviet Diplomat, in London in 1938.% He undoubtedly
received support to publish that book, although the identities of the helpers
are unknown, and the book did not receive broad attention. Graff emigrated
to the United States in spring 1939, living on the small proceeds from his first
book, supplemented by working in a factory. Although he had been a general
officer in the Red Army, he enlisted in the U.S. Army in December 1942 as a
40-year-old private and obtained U.S. citizenship. However, he was quickly
discharged due to age and transferred to full-time duty as a linguist for the
Office of Strategic Services (OSS) in January 1943.

Graff’s newspaper articles and book criticizing Stalin caught Eastman’s
attention, and the two met soon after Graff arrived in the United States.
Graff had reportedly read and agreed with Eastman’s writing about Stalin,
and they began a cooperative relationship that resulted in a Reader’s Digest
article titled “The New Communist Conspiracy,” in which Graff claimed that
the Soviet Union controlled American leftists and labor activists.” The article
hit newsstands on 27 September 1944. Coincidentally, on the same day, the
OSS sent Graff a letter terminating his employment. The OSS claimed no
connection between the article and his dismissal; however, the article
contradicted the U.S. government’s wartime alliance with the Soviet Union.'”

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



6 KEVIN P. RIEHLE

Then, in 1945, Graff published a second edition of his book, this time
titled One Who Survived."" The book contains multiple new chapters,
including several that attack Stalin directly. Although Graff’s criticism of
Stalin was at odds with wartime U.S. wartime policy—a left-wing newspaper
even called him a Nazi sympathizer'>—the added chapters aligned closely
with Eastman’s views. Eastman wrote in the introduction, “It is indeed
remarkable, considering our diverse origins and the dissimilar paths we have
traveled, how closely we agree on all phases of the Soviet experiment and its
significance for socialist theory.”'®> As U.S. postwar policy toward the Soviet
Union became more confrontational, Graff’s anti-Stalinism became less
divergent, and he later went on to work for Voice of America.

Eastman also helped another Soviet defector, Leiba Feldbin (aka
Alexander Orlov), who defected from his People’s Commissariat for Internal
Affairs (NKVD) assignment in Spain in 1938. Feldbin reportedly made a
deal with the NKVD that he would not reveal the secrets he possessed if
Soviet state security left his mother-in-law in peace.'* He settled quietly in the
United States and spent time writing his memoir, which by 1952 was ready to
submit for publication. Feldbin, through a friend, approached Eastman, with
whom he had several things in common. First was their hatred for Stalin. But
they also had an acquaintance in common: Nikolay Krylenko, for whom
Feldbin had worked in the early 1920s in the Soviet prosecutor’s office and
with whose purge case Feldbin was connected in the 1930s, was the brother
of Eastman’s wife, Yelena (Eliena) Krylenko.'?

Eastman introduced Feldbin to William White, an author with connections
to Life magazine, who, like Eastman, had published articles critical of Stalin.
The introduction led to five Life magazine articles in April and July 1953. It
also led to editors at Life reviewing his book manuscript and recommending
it to Random House publishers, who published it later in 1953. Feldbin and
Eastman continued their relationship until Eastman died in 1969. The
relationship led to the publication of Feldbin’s article, “How Stalin Relieved
Spain of $600,000,000,” which appeared in Reader’s Digest in November
1966.

Feldbin’s publication efforts, facilitated by Eastman and smoothed by
Feldbin’s connection to Yelena Krylenko’s brother, were more successful
than his later attempt to publish his memoirs on his own. In June 1965,
Feldbin wrote to Henry Luce, the founder of Life magazine, and asked to
meet him regarding another book proposal. Luce’s secretary responded that
Luce, who had mostly retired by that point, would not have time to meet
with Feldbin.'® He tried again in the late 1960s, sending his manuscript to the
University of Michigan Press, which distributed it to reviewers for comment.
The reviewers were unanimously negative, claiming the manuscript contained
numerous unsubstantiated claims. Feldbin fired back an angry letter accusing

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 7

the reviewers of bias.!” His memoir, The March of Time, was not published
until 2004, over 30 years after Feldbin’s death and nearly 40 years after he
had initially tried to have it published.'®

Like Eastman, Isaac Don Levine also began his career with pro-Bolshevik
views. He was born in the Russian Empire and immigrated to the United
States in 1911. He published a book in mid-1917, The Russian Revolution,
about the February revolution and he welcomed the Bolshevik revolution
later that year.'"” The American and British governments viewed him as a
rabid Bolshevik when he traveled to the Soviet Union in 1919 and suspected
him of organizing Soviet propaganda activities in the United Kingdom.*
However, he later made a complete about-face and became a vocal anti-
Soviet activist. That led him to support defectors’ publications.

One of those was Samuel Ginsberg (aka Walter Krivitsky), an NKVD
illegal who had previously worked in Soviet military intelligence and who
broke with the Stalinist regime in October 1937.2! He decided to defect soon
after his friend and intelligence colleague Ignatiy Poretskiy (aka Ignace Reiss)
was assassinated in Switzerland in September 1937. Ginsberg placed himself
under the protection of French police; however, he began to view France as
an increasingly risky place to live, partially because of Poretskiy’s
assassination and partially because of the pending friendship agreement that
Ginsberg predicted between Stalin and Hitler. He worked in Paris for a year
after his defection writing articles for Russian émigré newspapers that formed
some of the substance of his later book. By 1938, he began looking for an
opportunity to emigrate to the United States, where he expected, in vain, to
be safer. Ginsberg and Paul Wohl, a German intellectual whom Ginsberg
had met in Berlin in 1925, agreed to work together. Wohl, who spoke
English, went to the United States first to make arrangements, and Ginsberg
and his family followed in November 1938. Wohl became Ginsberg’s agent in
the United States, assisting with writing his memoir and arranging publishing
contracts. He and another anti-Stalinist émigré writer, David Shub, also
introduced Ginsberg to Levine soon after Ginsberg arrived in the United
States.

Levine had gained a reputation for publishing anti-Stalin works during the
1930s and arranged for three articles based on Ginsberg’s material to run in
the Saturday Evening Post in April 1939. Ginsberg, who did not speak
English, dictated material to Levine and Wohl, who turned it into
publishable articles.”? Five additional articles ran in the Saturday Evening
Post over the following year.”> Wohl and Levine also negotiated with New
York publisher Harper to compile Ginsberg’s writings into a book, which
appeared later in 1939.%*

The articles and the book presented highly negative portrayals of Stalin,
revealing Soviet clandestine activities in Spain and the purges of Soviet

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



8 KEVIN P. RIEHLE

military generals. Ginsberg even predicted in April 1939 the friendship
agreement between Stalin and Hitler that was announced in August 1939.
Those views aligned closely with Levine’s and Shub’s anti-Stalinism, although
not with the views of the U.S. government at the time, which paid little
attention to Ginsberg until his death in 1941. Ginsberg could not have
published his materials without their help due to his lack of English language
abilities.

Like Eastman and Levine, Herbert Romerstein joined the Communist
Party of the USA as a young man but later converted to become a fervent
anticommunist activist.”> He reportedly made the switch during the Korean
War, which he viewed as communist hypocrisy. During the Cold War, he
became known for his writing and congressional testimony about Soviet
disinformation, and his anti-Soviet activism led to a job in the Office to
Counter Soviet Disinformation at the U.S. Information Agency in the 1980s.
Before that, he worked as a U.S. Congressional staffer for eighteen years,
initially in the House Committee on Un-American Activities and ending in
the House Permanent Select Committee on Intelligence.

In his various roles, Romerstein crossed paths with multiple Soviet
defectors, and in 1989, he coauthored a book with State Committee for
Security (KGB) defector Stanislav Levchenko, The KGB Against the ‘Main
Enemy.””*® Romerstein’s name was listed first on the book’s cover, indicating
his leading role in preparing the book. Most of the book discusses early
Soviet intelligence and disinformation activities that long preceded
Levchenko’s career, but which aligned with Romerstein’s research.
Romerstein’s facilitation lent gravitas and aid to Levchenko. Unlike Eastman
and Levine, however, his partnership with Levchenko likely had U.S.
government support and the resulting work fit with Cold War U.S.
government policies toward the Soviet Union.

National Alliance of Russian Solidarists (NTS)

The anti-Soviet group NTS was actively attempting to penetrate and
sabotage Soviet institutions during and after World War II. NTS was
founded in the 1930s by young Russian activists who criticized the old White
movement émigrés of being too passive and vowed to use force to overturn
Soviet power. In fall 1949, Constantin Boldyreff, the U.S.-based leader of
NTS and one of the group’s founders, met with two journalists, brothers
Kermit and Milt Hill, in Washington, D.C., along with Congressman Wint
Smith of Kansas. The meeting resulted in a three-part series of articles that
introduced the NTS to a U.S. readership as an anti-Soviet group working
underground inside the Soviet Union to establish a noncommunist
govemment.27

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 9

The meeting also included a discussion of a book manuscript written by an
NTS member who had spent seven months as a junior officer in the Soviet
military counterintelligence organization, Smersh, but who defected in
Germany in August 1945. The officer was Mikhail Mondich, who wrote
under the pseudonym Nicola Sinevirsky. His book tells of the violent and
brutal measures Smersh took to maintain loyalty among Soviet citizens,
which was exactly the message NTS, with Central Intelligence Agency (CIA)
support, was trying to portray in its pursuit of a new, anti-Stalinist regime in
the Soviet Union.?®

NTS published portions of the book in its Germany-based newspaper
Posev, and the NTS’s publishing house, Grani, published a Russian-language
version of the book in 1948, titled Smersh: A Year in the Enemy’s Camp.®
The introduction to the 1948 book contains a phrase characterizing NTS’s
hope: “[Tlhe appearance of this book proves that [Soviet state security]
organs are not all-powerful.”*® The Hill brothers received the English
manuscript during the 1949 meeting, and they worked with Boldyreff day
and night for three weeks to edit it and prepare it for publication under the
title Smersh in 1950.*! Mondich benefited from the NTS’s desire to publish
anti-Soviet material.

NTS also took advantage of the February 1954 defection of KGB illegal
Nikolay Khokhlov, who defected while on a mission to assassinate the
Germany-based NTS leader, Georgiy Okolovich. Khokhlov was first exposed
to the NTS when he worked in Germany in 1952. The NTS literature that he
saw then claimed that anti-Soviet émigrés had penetrated the seemingly
impenetrable Soviet Union and were working to overthrow the Soviet
system. According to Khokhlov, the Ministry of State Security viewed the
NTS as a serious threat and Okolovich’s assassination was a priority.>?
However, Khokhlov began to see NTS not as a target but as an opportunity
to leave his Soviet employment. When Khokhlov was dispatched to
assassinate Okolovich in February 1954, he turned himself over to the NTS
rather than following through with the assignment. The NTS passed him to
the CIA in Germany.

Khokhlov’s first public exposure came on 23 April 1954, when the CIA
arranged a press conference for him just four days after the global publication
of a dramatic photo that appeared to portray Soviet defector Yevdokia
Petrova being forcibly dragged to a Soviet aircraft in Australia. Khokhlov
appealed to the Soviet government to allow his wife to emigrate, riding the
emotional coattails of the Petrova photo. Khokhlov believed, based on his
reading of Soviet reporting about the CIA and the NTS’s penetration of the
Soviet Union, that he could be reunited with his family somehow. He soon
came to realize that was not to happen. His appeal fell on deaf ears in
Moscow, and his wife was arrested and never allowed to emigrate.

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



10 KEVIN P. RIEHLE

The NTS, however, took advantage of the publicity surrounding
Khokhlov’s defection. Posev first ran a story on Khokhlov in May 1954. The
CIA arranged for Khokhlov to appear before a closed session of the U.S.
Senate Internal Security Subcommittee on 11 May, where he talked about his
mission to assassinate Okolovich. On 21 May, he was interviewed by a staff
member of the Internal Security Subcommittee, who asked him about the
NTS and its mission.>* Just three days earlier, Constantin Boldyreff appeared
before the same committee and described the NTS’s goal of overturning the
Soviet government, mentioning Khokhlov’s assassination mission. Boldyreff
began his prepared statement by criticizing the West for a policy of
“ambiguity, indecision, and half measures.”** Thanks to Khokhlov and his
assassination mission, the NTS was gaining a hearing in the U.S.
government.

Khokhlov was disappointed that his hopes of exfiltrating his wife went
unmet. In 1957, Posev published Khokhlov’s autobiographical book, The
Right to Conscience, in Russian, which was subsequently published in English
and German.*> Khokhlov used the book to express frustration with his
treatment in the West and the failure of his plan to save his wife. The book
prompted a CIA reviewer to assert, “If the Russian edition of Khokhlov’s
book is clandestinely circulating in the USSR, as he claims, his unfavorable
description of American intelligence officers, their boorish conduct, rapacity,
lack of depth and operational skill, and their inability to help him in any
way, will not encourage defections to American intelligence.” *® Although his
anti-Soviet views still aligned with the CIA’s Cold War positions, his views
about the CIA itself reflected his personal disgruntlement. By the time Posev
published Khokhlov’s book, the CIA had also begun to reduce its support
for NTS, so its views possibly aligned with the NTS’s as well.

Another defector may have been tangentially connected to the NTS,
although information about that connection is uncertain. Gerald Brooke is
accredited as the translator of Boris Baklanov’s book Nights Are Longest
There, published in 1972 under Baklanov’s pseudonym, A.I. Romanov.?’
Baklanov served as a Smersh officer during World War II, defected in
Austria in July 1947, and immigrated to the United Kingdom. Brooke was a
Russian language teacher in London in 1965 when he and his wife traveled to
the Soviet Union on vacation. The couple was arrested for distributing anti-
Soviet literature, reportedly on behalf of the NTS, and sentenced to five years
in prison.”® They were released in 1969 in exchange for Morris and Lona
Cohen, two KGB illegals who were arrested in the United Kingdom in
1961.>° Brooke arrived back in the United Kingdom in July 1969 and
resumed his teaching duties. His connection with Baklanov had begun before
his 1965 trip to Moscow, as Baklanov also worked as a Russian language
teacher in London.*® Baklanov’s book was published 25 years after his

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 11

defection; although there is no public information that directly ties him to the
NTS, Brooke might have brokered a connection.

United Kingdom-Based Activists

Activists in the United Kingdom supported defectors’ publications,
sometimes with British government support and sometimes independently.
British conservative activist Geoffrey Stewart-Smith, a former British Army
officer who held a parliament seat from 1970 to 1974, formed the Foreign
Affairs Publishing Company in the mid-1960s at his home in Surrey,
England. The company became known for publishing anti-Soviet literature,
especially books that criticized the British left and linked Labor Party
activists, as well as Irish republicans and South African anti-Apartheid
activists, to the Soviet Union. Stewart-Smith had connections with the UK
Foreign and Commonwealth Office’s Information Research Department
(IRD), the UK government office responsible for covert propaganda against
the Soviet Union.*' Stewart-Smith’s colleague and fellow anti-Soviet activist,
Brian Crozier, had been a contact for the IRD since the 1950s, and Crozier
and Stewart-Smith worked closely together in publishing IRD-supplied anti-
Soviet materials.*?

It was likely through that connection that Stewart-Smith received the
rights to publish the 1976 autobiographical book Inside the KGB, written by
former KGB Third Chief Directorate officer Aleksey Myagkov.* Myagkov
had defected to British forces in Berlin in February 1974 and settled in West
Germany. Stewart-Smith’s organization, the Foreign Affairs Research
Institute, also published an article by Myagkov in 1977 titled “The Role of
the KGB in World Affairs.”* These fit directly into Stewart-Smith’s, and the
IRD’s, theme of an ever-present Soviet threat.

Anatoliy Golitsyn, a KGB officer who defected in December 1961, also
benefited from anti-Soviet activists who supported his publications. However,
unlike Myagkov, he likely did it without government support. Golitsyn was a
controversial individual whose revelations had a strong influence on CIA
officers who believed in the Soviet “Master Plot,” which some officers
denigratingly called the “Monster Plot.” Adherents to the “Master Plot”
believed the Soviet Union was conducting a concerted campaign to deceive
the world and destroy democracy. Some of Golitsyn’s reporting reinforced
that belief, leading to divisions within the CIA about the bona fides of
subsequent defectors, most notably Yuriy Nosenko, who defected in
February 1964.

After initial debriefings and consulting tasks up to the mid-1960s, Golitsyn
kept to himself for much of the 1970s. Then, in 1984, he published his first
book, New Lies for Old, in which he advanced his theories about a global
Soviet plot. Golitsyn says the book “presents my convictions that,

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



12 KEVIN P. RIEHLE

throughout that period [of his professional life], the West has misunderstood
the nature of changes in the communist world and has been misled and
outmaneuvered by communist guile.” His views directly challenged Western
governments that welcomed Mikhail Gorbachev’s policies to decrease tension
with Cold War adversaries.

Golitsyn’s first book attracted the attention in the early 1990s of British
anti-Soviet polemicist Christopher Story, who held similar conspiratorial
views about the Soviet Union as Golitsyn. Story ran the London publishing
company Edward Harle Limited and published the newsletter Soviet Analyst,
which claims to be “alone in fulfilling the very necessary function of
explaining and exposing the covert Soviets’ ultra-subtle Leninist deception
strategy—a proper understanding of which is a prerequisite to being able to
make sense of all contemporary global developments.”*® Before Story’s
involvement with Golitsyn, the Soviet Analyst had published an article by
KGB defector Aleksey Myagkov in 1977 titled, “Confessions of a KGB
Officer,” reminiscent of the “confessions” that Vladimir Burtsev published in
the 1930s.*

In 1995, Story published Golitsyn’s second book, The Perestroika
Deception, which purports to contain a series of memorandums
Golitsyn wrote for the CIA spelling out his (and Story’s) view of the
falseness of Soviet perestroika along with the West’s naiveté for
believing it.*” Golitsyn acknowledges Story in the book for “having the
courage to publish such a controversial book.” Story adds a foreword in
which he laments that the West had fallen into the Soviet Union’s
trap.*® Story then endorses the book on the Sovier Analyst newsletter
website, stating,

Subscribers to Soviet Analyst are strongly recommended to order The
Perestroika Deception, which provides the intellectual framework for
understanding the Leninist mentality and for grasping that the cynical
covert Soviet KGB-GRU [Main Intelligence Directorate] operatives
masquerading as “democrats” are not out of their minds: they are all
in Lenin’s mind.*

Support by activists was pivotal for some former Soviet intelligence officers
to publish their stories. Anti-Soviet activists were eager to publish defectors’
works to bolster their efforts to reveal the evil nature of the Soviet regime.
Activists provided venues for defector publications that fit the activists’
views, with some, like Romerstein, Smith-Stewart, and initially the NTS,
receiving direct government support and aligning with Cold War government
narratives. Others, like Eastman, Levine, and Story, advanced views that
conflicted with the prevailing government narratives of the time. In either
case, defectors enjoyed their help in publishing their works.

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 13

ACADEMICS

The huge number of Soviet émigrés and refugees displaced by World War 11,
many in Germany, represented an unprecedented window into the closed
Soviet society, including into Soviet state security. According to Columbia
University sociology professor George Fischer, “For the first time, a source
of information has become available which can throw light on the workings
of Soviet life—a life which has never really been fully accessible to a foreign
observer, no matter how hard he tried.”*° That hope attracted academics to
former Soviet intelligence officers. Academics approached contacts with
defectors from the perspective of exploiting that window for knowledge,
translating into opportunities for defectors to publish their stories.

Columbia University’s Research Program on the USSR

Boris Nicolaevsky, an exile from Bolshevik Russia, was a Menshevik and
expert on Marx’s and Engels’ writings. He emigrated to the United States in
1940 and settled in New York, where he developed relations with Soviet
experts at Columbia University. Those included David Dallin, a fellow
Menshevik exile with whom he cowrote the groundbreaking 1947 book
Forced Labor in Soviet Russia, the first English-language book that described
in detail the Soviet labor camp system.’’

As part of his research into the Soviet Union, Nicolaevsky began
corresponding with numerous Soviet refugees, mostly in Germany, after
World War II. His correspondence included several former Soviet state
security officers who had been captured and held in German prisoner of war
camps and who switched their allegiance to Germany to fight against Soviet
forces during the war. He asked them to write their stories, including their
knowledge of Soviet state security operations and structure, promising to
have their works published in the United States. Nicolaevsky’s contacts never
directly yielded publications, but they did lead to other Columbia academics
becoming defector helpers.

In 1950 and 1951, David Dallin traveled to Germany to interview Soviet
refugees living in Germany, possibly related to Nicolaevsky’s earlier
correspondence. Dallin’s interviewees included former Soviet intelligence and
state security officers, who provided details of state security organization,
missions, and leaders. Based partially on these contacts, Columbia University
became a hub for supporting defectors’ publications in the early 1950s. In
1951, Columbia University professor Philip Mosely founded the Research
Program on the USSR, with support from the East European Fund, which
helped Soviet refugees immigrate to the United States.”? The purpose for the
Research Program was to tap into the knowledge of Soviet émigrés and

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



14 KEVIN P. RIEHLE

publish their materials. David Dallin’s son, Alexander, was one of the
program’s founders, and David’s brother, Simon Wolin, was a researcher.

Although there was no overt link between the Columbia program and the
U.S. government, there were informal ties through which the CIA likely
facilitated academics’ access to sources and in return benefited from the
resulting publications. In 1947, Nicolaevsky traveled to Europe, in part
sponsored by the U.S. European Command G-2 to research the Nazi theft of
artworks from around Europe.® Then, in April 1949, a CIA official
contacted Nicolaevsky in New York and asked for information about one of
his Soviet intelligence contacts. The CIA official did not explain how he knew
to contact Nicolaevsky.>* CIA ties went as far as CIA Director Allen Dulles
receiving an honorary doctoral degree from Columbia University in 1955.%

The Research Program published multiple books and monographs written
by Soviet experts, including former intelligence and state security officers.
Among them was a volume coedited by Simon Wolin and Robert Slusser
titled The Soviet Secret Police. The volume included essays by Vyacheslav
Artemyev, who had corresponded with Nicolaevsky a few years earlier, and a
more recent Ministry of Internal Affairs (MVD) defector, Grigoriy
Burlutskiy, who defected by walking across the border from Soviet Central
Asia into Afghanistan in 1953.°° Artemyev also published separate
monographs and contributed to other books by the Research Program on the
USSR, including one titled Political Controls in the Soviet Army, which was
edited by the young Zbigniew Brzezinski.”’ Artemyev later worked for the
U.S. Army as a Soviet expert and published ten articles in the U.S. Army’s
journal Military Review between 1962 and 1969.

Wolin also edited and provided an introduction for a 1962 book by
Aleksandr Kaznacheyev, who defected from the Soviet embassy in Rangoon,
Burma, in June 1959. Kaznacheyev was flown to the United States
immediately after he offered to defect, and he began talking about his
mission as a KGB co-optee, which included translating disinformation
messages and spotting Burmese sources. The U.S. government publicized his
defection as soon as he arrived in the United States. In September 1959,
journalist Arnold Beichman wrote an article, “He Quit Communism,” for the
Christian Science Monitor describing in detail Kaznacheyev’s defection.”®
Kaznacheyev also provided an essay for the October 1959 monograph titled
“The Disillusioned: 12 Million Refugees from Communism,” a propaganda
publication by an otherwise unknown author Mark Piros.>

The newspaper articles and the propaganda piece likely received direct but
unacknowledged support from the U.S. government, which exploited
Kaznacheyev’s willingness to criticize the Soviet system. Kaznacheyev went
on the speaking circuit later in 1959, appearing before the National Press
Club in Washington, D.C., and giving testimony in the U.S. Senate.®® His

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 15

Senate testimony came just a few days after his article “Soviet ‘Operation
Burma’” ran in the anticommunist magazine, The New Leader, in which
Kaznacheyev  described Soviet intelligence activities, particularly
disinformation operations. The magazine was a natural choice: David
Dallin had previously served on the editorial staff of The New Leader, and
Nicolaevsky and Wolin, as well as David Shub and Max Eastman, were
contributors to the magazine. However, The New Leader at times struck an
even more aggressive anticommunist tone than the U.S. government did, and
while it reportedly had a relationship with the CIA, that relationship was
“characterized as much by conflict as by cooperation.”®> Wolin facilitated
and wrote the introduction for Kaznacheyev’s 1962 book, Inside a Soviet
Embassy, which presented an uncomplimentary picture of Soviet diplomatic
life.* Allen Dulles noted Kaznacheyev in his 1964 book, The Craft of
Intelligence, in which he asserted Kaznacheyev’s portrayal of Soviet
diplomats debunked the image of the “ugly American.”®*

Robert Slusser, also from the Research Program on the USSR, published a
book under the program’s auspices in 1953 titled Soviet Economic Policy in
Postwar Germany. The book provided a publication venue for another MVD
officer known only by the pseudonym Nikolay Grishin, who had worked at
the Soviet “Vismut” uranium mine in East Germany.*> The mine was
managed by MVD officers, whom Grishin listed in a monograph he wrote
earlier for the Research Program.®® That monograph subsequently appeared
as a chapter in Slusser’s 1953 book. The Columbia Research Program on the
USSR ended up extending help to numerous former Soviet intelligence and
state security officers.

Christopher Andrew

The flow of defectors slowed in the 1960s and 1970s, which, along with
suspicion among some CIA officers that defectors were dispatched as
deception agents based on the “Master Plot,” limited academics’ access to
them. An academic entered the scene again in the late 1980s, when British
Secret Intelligence Service (SIS) invited Cambridge University professor
Christopher Andrew to compile materials KGB defector Oleg Gordievskiy
brought out of the Soviet Union. Andrew was a well-regarded academic on
the topic of intelligence. The relationship led to three books, the most
prominent of which, KGB: The Inside Story, quickly became a bestseller
when it appeared in 1991.7 The book is only partially based on
Gordievskiy’s revelations derived from his research in KGB First Chief
Directorate operational files, which are cited in the book’s endnotes simply as
“Gordievsky.” It places those revelations in the context of a greater volume
of published works that describe the history of the KGB supplied by
Andrew. Two smaller, less prominent books appeared over the following

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



16 KEVIN P. RIEHLE

year. The first was initially titled Instructions from the Center and later
published as Comrade Kryuchkov’s Instructions,®® and the next was More
Instructions from the Centre, published in 1992.%° Although the latter two
books sold fewer copies, they were more concentrated on Gordievskiy’s
revelations.

Andrew was invited again to SIS headquarters in October 1995, three years
after the defection of KGB officer Vasiliy Mitrokhin. The SIS had exfiltrated
Mitrokhin from the Soviet Union in September 1992 and subsequently
brought six crates of notes he had accumulated during his 13 years of
employment in the KGB’s archives. Andrew worked with Mitrokhin over the
following three years to compile a record of the KGB’s history using
Mitrokhin’s notes alongside other published works that placed the notes into
context and added credibility. That partnership resulted in two large
volumes: The Sword and the Shield in 1999 and The World Was Going Our
Way in 2005.7° In contrast to Gordievskiy’s first book, the proportion of
Mitrokhin’s books that come from his exfiltrated materials is much higher.
Andrew was named the official historian of the British Security Service (MI5)
amid his work on Mitrokhin’s second book.

Academics like Dallin, Wolin, and Andrew provided valuable help for
intelligence officer defectors. They had access to publication venues and
government organizations that desired to publicize defectors’ stories. Their
books allowed Soviet defectors like Artemyev, Kaznacheyev, Gordievsky,
and Mitrokhin to tell their stories about Soviet intelligence activities, which
they would not have been able to do alone.

JOURNALISTS

Journalists were the most common defector helpers. Their motivations for
helping were a mix of anti-Soviet politics and the pursuit of a scoop. A
defector’s first introduction to a journalist was often brokered by an
intelligence service that arranged the publication to expose Soviet clandestine
activities, sometimes with the journalist’s witting knowledge of an intelligence
service’s involvement and sometimes without it.

MVD officer Yuriy Rastvorov defected in Japan in January 1954 and
received broad press coverage. The U.S. Department of State organized a
press conference in Washington in August to announce that Rastvorov had
been granted asylum and where Rastvorov explained publicly his motives for
defecting. Soon after the press conference, Robert Eunson, the Associated
Press bureau chief in Tokyo, published an article in the Saturday Evening
Post giving details of the defection and the U.S. Army Counter Intelligence
Corps operation that precipitated it.”' Then, beginning in November, Life
magazine ran a three-part series of articles under Rastvorov’s byline that
discussed Soviet politics and infighting within the Soviet leadership.”?

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 17

Rastvorov received $25,000 for the articles. The name of the helper who
facilitated these articles is not public; however, in 2006, Serge Kovaleski, the
son of Rastvorov’s CIA handler, Fred Kovaleski, wrote about the Rastvorov
case and claimed that the Life magazine articles were written “with the
unmistakable input” of the CIA. While the CIA was undoubtedly involved
and the information aligned with U.S. propaganda objectives, the
information was legitimately Rastvorov’s.”

Another 1950s defector, Kaarlo Tuomi (aka Robert Sastamoinen) was a
GRU illegal who entered the United States in late 1958 and operated for only
three months until the Federal Bureau of Investigation (FBI) arrested him
and doubled him against the GRU. He retired from being a double agent in
1963 and settled quietly in the United States. Tuomi emerged from obscurity
when John Barron published two articles about him in Reader’s Digest in
April and May 1970. The stories were later combined in Barron’s book KGB:
The Secret Work of Soviet Agents in 1974.74

After Barron’s initial articles, Tuomi began telling his story publicly,
traveling to small colleges and community groups and speaking to student
audiences. During that period, he met Finnish journalist Sakari Maattanen,
who had worked for Finnish newspapers since the early 1960s. Maattanen
lived in New York City on a journalism exchange in 1963 and 1964, and
again from 1966 to 1973. Maattanen met Tuomi during the latter period,
likely through Tuomi’s involvement in the Finnish émigré community.

With Maattanen’s help, Tuomi’s published his memoirs in Finland in 1984
with the title Stateless Story: Memoirs of a Finnish-American Spy.”> There is
no indication that Maattanen was associated with an intelligence service, and
Tuomi’s connection to him was likely based on personal outreach, not
government sponsorship. The book tells Tuomi’s personal story, with
uncomplimentary references to both the Soviet and U.S. intelligence systems.
Tuomi died in 1995, and an English translation of his book was published
posthumously in 2014, titled Spy Lost, with an introduction by American
espionage historian John Earl Haynes. Haynes noted that some of the
material that Tuomi revealed in the book indicates that he likely did not
receive approval from the U.S. government for its content, especially
references to KGB officer Dmitriy Polyakov, who Tuomi claimed was one of
his trainers while he was preparing for his assignment as an illegal.”®

In 1967, the CIA ruled, “Should a defector publish a book in the U.S., he
may do so on his own; publication will not be supported by the CIA.”"” This
decision was in response to the report of the Katzenbach Committee, which
investigated covert CIA support to U.S. educational institutions and student
groups. It was also possibly a lesson learned from an episode in which the
CIA engineered the publication of another story, The Penkovsky Papers.
KGB defector Petr Deryabin was tasked with drafting the book in his role as

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



18 KEVIN P. RIEHLE

a contractor for the CIA.”® The CIA tasked Deryabin in 1963 to translate
and ghostwrite a book compiling debriefings of Oleg Penkovsky, a GRU
officer whom the British SIS had recruited in 1961, but who was arrested and
eventually executed in 1963. Deryabin took more literary license in his draft
than the CIA desired, adding fictitious aspects to Penkovsky’s story rather
than presenting a story in which, according to a CIA memo requesting
authority to publish the materials, “Penkovsky-the-man which thus emerges
is not only an accurate one, but one which is interesting and believable.” The
CIA turned to a seasoned Time magazine journalist and World War II
intelligence officer, Frank Gibney, to rewrite Penkovsky’s story to achieve its
more believable objective.”” Nevertheless, the CIA continued to support
Deryabin and likely had a hand in publishing his 1959 memoir, The Secret
World, which the same Frank Gibney cowrote and edited.®® Both books were
published by the same New York publishing company, Doubleday.

There were times, such as Deryabin’s book and the book about
Penkovsky, when intelligence services engaged journalists directly and fed
them material for deliberate influence purposes. Those interactions were
usually with conservative, anti-Soviet journalists who were eager to publish
defectors’ revelations about the menacing KGB. But sometimes even the
author was unaware of an intelligence service’s involvement.

The 1967 prohibition against publishing defectors’ books applied to the
United States but did not affect the CIA abroad. About the same time as the
prohibition was announced, the CIA arranged for the South African Security
Service (SASS) to pass information to Barbara Carr, a South African
journalist who unwittingly became the voice for a CIA covert influence
campaign. The SASS gave Carr a package of data about Yuriy Loginov, a
KGB illegal who had volunteered his services to the CIA in 1961, but who
was subsequently arrested for espionage in South Africa in 1967. The CIA
arranged the arrest because adherents to the conspiratorial “Master Plot”
believed falsely that Loginov was part of a Soviet provocation plan. The
material led to Carr’s 1969 biography of Loginov, Spy in the Sun.’' The
information about Loginov’s background that Carr included in her book
came directly from CIA debriefings, even retaining American colloquialisms.
However, it omitted reference to Loginov’s approach to the CIA in 1961 to
paint him as a loyal Soviet officer, not a defector. Tom Mangold claims that
Carr was unaware of the CIA’s hand behind her book until he interviewed
her in 1989.%

The CIA’s publication prohibition also did not govern the FBI, which
continued to connect defectors to journalists. John Barron was probably the
most prolific writer to tell defectors’ stories. In addition to his 1970 articles
about Tuomi, he published the stories of three other KGB-affiliated
defectors: Vladimir Sakharov, a KGB co-optee and GRU reserve officer who

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 19

defected in Kuwait in 1971®% Dalibar Valushek (aka Ludek Zemenek), a
KGB illegal who defected in the United States in 1977%%; and an illegal agent
known in the West as Chang Fen, who defected while establishing his legend
in Africa in 1983.%> Although Sakharov published his own book six years
later (see below), Barron’s material, which tells Sakharov’s story mixed with
government-sponsored narratives, is the first detailed public treatment of
him. The level of detail in Barron’s accounts of defectors indicates that he
received direct support from the U.S. Intelligence Community, probably the
FBI, thus not falling under the CIA’s prohibition.

The FBI later also reportedly paved the way for Pete Earley, a Washington
Post journalist and author of multiple books, to write Comrade J about
Russian Foreign Intelligence Service defector Sergey Tretyakov. Earley
claimed to have agreed to the project reluctantly only after an FBI special
agent persuaded him that Tretyakov was “the real deal” who had read
Earley’s 1997 book about Aldrich Ames, Confessions of a Spy. ¢ Tretyakov
defected in October 2000, and although the U.S. Department of State
announced in January 2001 that his asylum request had been granted,
Tretyakov did not reveal himself publicly until Earley’s book was published
in 2007. Earley conducted over a year of interviews with Tretyakov, with FBI
and CIA sponsorship, and researched many of his revelations independently,
sometimes raising counterarguments and rebuttals from the people Tretyakov
names in his story.

Journalist-supported defector books did not always align with government
views. Umberto Tosi, a Los Angeles Times journalist and author of several
books, supported Vladimir Sakharov’s 1980 autobiographical book High
Treason.®” Unlike Barron, who was a regular author on the topic of
intelligence, Tosi was an unusual choice for collaborating on a defector’s
book. His previous books had discussed sports psychology, and it is unclear
how or when Sakharov connected with him. At the end of his book,
Sakharov tells of having been settled in southern California after his
debriefings ended and falling into doldrums until realizing he needed to take
charge of his own life.®® He enrolled in a U.S. university under an assumed
name and eventually received a Ph.D. in international relations and
international law. At some point after 1975, he connected with Tosi, who
helped him write his memoir, in which he explains his upbringing, defection,
and disenchantment with his CIA handlers. His disgruntlement toward the
CIA makes it unlikely that the CIA engineered his connection to Tosi.

In some cases, journalists and authors who ghostwrote or contributed their
names to a defector’s work were selected based solely on their prominence
and name recognition. Andy O’Brien was a well-known sports journalist for
the Montreal Standard when he ghostwrote Igor Gouzenko’s 1948 book, The
Iron Curtain.*® Gouzenko’s book built on a series of articles that ran in

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



20 KEVIN P. RIEHLE

Cosmopolitan magazine in February 1947.°° The Royal Canadian Mounted
Police informed MI5 and the FBI of the upcoming articles in December
1946, stating that Gouzenko was contracting directly with the magazine as a
“completely free agent” and was receiving no support from the Canadian
government.”’ Gouzenko reportedly received $50,000 for the Cosmopolitan
articles, which were produced into a 1948 film, The Iron Curtain.®? Similarly,
Frederick Forsyth, a recognized spy novelist, wrote a foreword for Vladimir
Kuzichkin’s 1990 memoir, Inside the KGB, and Forsyth’s name appeared on
the cover.”® In these cases, no information is available regarding whether an
intelligence service connected the defectors with the writers.

Journalists like Gibney, Barron, and Earley supplied defectors with
publication venues, writing support, and name recognition. They often had
direct government sponsorship, usually overt, although in Carr’s case, it was
covert.

INTELLIGENCE PRACTITIONERS

Former intelligence personnel, in some cases the person who had handled the
defector, have been involved in publishing several defectors’ books. For
some, their former employers were directly involved, while others worked
independently. Even the participation of intelligence practitioners did not
guarantee that the publications were government-sponsored propaganda.
Sometimes, they represented the personal views of the helper rather than a
government-sanctioned or inspired perspective.

Those who received government support included Michael Thwaites, an
Australian Security Intelligence Organization (ASIO) officer who was involved
in the operation that led to the defections of Vladimir and Yevdokia Petrov in
Australia. Thwaites was one of Vladimir Petrov’s primary debriefers, and he
spent 18 months with the Petrovs at an ASIO safe house in Sydney helping
them write their memoir, which was published in 1956 as Empire of Fear.”* The
book was published only two years after the Petrovs’ defection with a clear
propaganda purpose at a time when the West was ramping up anti-Soviet
rhetoric. Up to 1953, most postwar Soviet intelligence defectors, except for Igor
Gouzenko, remained in obscurity. After Stalin’s death, Western powers began
to encourage the publication of defectors’ stories, including those by and about
Yuriy Rastvorov, Yevgeniy Khokhlov, Grigoriy Burlutskiy, and the Petrovs.

Burlutskiy’s story was written by another intelligence-related helper,
Charles W. Thayer, who had served in the OSS during World War II and
then in the Office of Policy Coordination, a covert action planning element
within the U.S. Department of State that was merged into the CIA when the
agency was created in 1947. Thayer was caught up in McCarthyite
allegations of sexual immorality and forced to resign in 1953.°> Nevertheless,
he published a July 1954 Life magazine biography of Burlutskiy, who had

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 21

defected the previous year.”® Thayer’s article parallel’s closely the information
that Burlutskiy provided in CIA debriefings, but his choice as its author was
surprising considering the security concerns raised against him.

Joseph Culver Evans joined the CIA in its early days and specialized in
Soviet operations,”’ participating in Operation GOLD, the Berlin tunnel
operation in the 1950s.”® He was the ghostwriter for Petr Deryabin’s 1998
book Inside Stalin’s Kremlin, which was published six years after Deryabin’s
death.” It was Deryabin’s fourth book, each having been written with a
different coauthor. The book’s manuscript was completed in 1989, before
Deryabin’s death, but was not published until nine years later, with the help
of his son, Peter Deryabin, Jr. The publisher was Brassey’s in Washington,
D.C., which specialized in military and defense-related books. A publisher’s
note states that Deryabin delayed the book’s publication to lower the risk of
retribution and to protect former colleagues; however, the main reason for
the delay was likely Deryabin’s work as a contractor for the CIA until 1981.
The difference between Inside Stalin’s Kremlin and Deryabin’s other books is
that it was written in the first person, recalling personal experiences, while the
others were the result of postdefection research.

With others, the sponsorship of their service is not as clear. Career CIA
officer Tennant Bagley collaborated on the books of two KGB defectors with
whom he had significant personal contact as a CIA officer: Deryabin and
Anatoliy Golitsyn. Bagley retired from the CIA in 1972 and did not hide his
disagreement with CIA policy toward the Soviet Union after his retirement.
With both Deryabin’s and Golitsyn’s books, Bagley represented his personal
views about the machinations of the KGB in the 1960s and 1970s “Master
Plot.” Golitsyn’s 1990 book, The KGB: Masters of the Soviet Union,
cowritten with Bagley, portrays the KGB as an all-powerful organization
that rules the Soviet Union.'™ It previews themes in Golitsyn’s 1995 book
The Perestroika Deception. The analysis aligned with Bagley’s approach to
the KGB since the 1960s, although it did not match the U.S. government’s
line on the question of the Soviet Union.

Edward Gazur, a retired FBI special agent, published two books about
NKYVD officer Leyba Feldbin (aka Alexander Orlov). Gazur was assigned as
Feldbin’s FBI handler in 1971 and, by his own admission, became more a
friend than a professional contact. Feldbin died in 1973, and Gazur was
named executor of his estate. He initially published the book Alexander
Orlov: The FBI's KGB General in 2001, in which he provided information
from debriefings of Feldbin over 30 years after his defection.'” Then, in
2004, Gazur organized the publication of Feldbin’s memoirs, Alexander
Orlov: The March of Time,'* which Feldbin had tried to publish in the 1960s
but failed.'” Gazur’s representation of Orlov’s work reflects his sympathetic
views of Feldbin, not government-inspired propaganda.

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



22 KEVIN P. RIEHLE

Donald Mahar’s book Shattered Illusions chronicles the life of KGB illegal
Yevgeniy Brik, who turned himself over to Canadian authorities in 1953,
operated as a Canadian double agent for over a year, and was then lured
back to the Soviet Union in 1955 and arrested. After the Soviet Union
dissolved, Brik contacted British intelligence and asked to emigrate to
Canada, and Mahar was Brik’s handler after his return to Canada in the
1990s. Mahar’s work is based on his debriefings of Brik. Far from being
sympathetic, as Mazur was with Feldbin, Mahar portrays Brik as an
undisciplined philanderer who broke rules and got into trouble.'®* His book,
published long after the dissolution of the Soviet Union, was more a dual
biography of Brik and Royal Canadian Mounted Police Corporal James
Morrison, a Soviet-recruited agent who compromised Brik to the KGB and
led to his 1955 arrest.

Other former intelligence personnel also supported defectors’ books. Ira
Winkler was a former analyst at the U.S. National Security Agency, who,
according to the book flap, was involved in “covert operations for several
American intelligence agencies.” He cowrote Stanislav Lunev’s 1998 book
Through the Eyes of the Enemy, published by conservative Regnery
Publishing.'” Winkler had left intelligence employment by the time he
worked with Lunev and had started a corporate security company, and it is
unclear how he became involved in the writing process. But his help allowed
Lunev to publish his story.

Intelligence practitioners had special access to information about defectors,
often knowing them personally. Their collaboration gave defector works a
feeling of credibility. However, former practitioners were not always objective
voices or conduits for government-sponsored propaganda. Their support was
sometimes for their own benefit as much as for the defector’s.

CONCLUSION

Defectors’ helpers did for defectors what they could not do for themselves.
By assisting with formally publishing their articles and books, helpers
connected defectors to appropriate publication venues, marketed defectors’
works, and gave defectors broader visibility. Formal publication came with
two major advantages: quality of publication and distribution of books. It
also facilitated translation of some of the books into English and other
languages, broadening their reach further.

Unsurprisingly, most helpers held conservative anti-Soviet views and
supported defectors either to facilitate Western government-sponsored
propaganda or to advance their personal political agendas. In some cases,
governments directly fed material to activists, journalists, or academics, or
tasked practitioners to support a defector. In those cases, such as the Petrovs’
book, Carr’s book about Loginov, or Thayer’s article about Burlutskiy, the

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 23

helpers facilitated both the defector and government propaganda. However,
government sponsorship was not guaranteed because some helpers, like Isaac
Don Levine during World War II, the NTS after the war, or Umberto Tosi
in the 1980s, expressed views that conflicted with government policy or
criticized the handling agency. Activists like Vladimir Burtsev, Constantin
Boldyreff, and Christopher Story were especially virulent in their anti-Soviet
views and used defectors to advance their own political philosophies that
sometimes contradicted government policy. Academics were usually more
objective in their representation of defectors’ views but also had connections
to government-sponsored anti-Soviet efforts. Journalists had a mix of
personal motives to get the scoop and support from governments, with some,
Pete Earley, writing as close to objective journalist works as they could even
with government-supplied information. Intelligence practitioners portrayed
their personal views that sometimes, due to their close access to defectors,
either sympathized with them or showed the defector warts and all.

Regardless of the helpers’ motivation and affiliation, defectors benefited
from their facilitation, which allowed them to tell their stories to a broad
audience. Those who tried to publish independently were either rejected
outright or published into obscurity. Only with the help of local supporters
were Soviet intelligence officers successful in broadcasting their stories.

DISCLOSURE STATEMENT

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

REFERENCES

! Viadimir Burtsev, “E. Hywmbanze: Ilepswiii Packassumiics Yekuctr” [E.

Dumbadze: The First Repentant Chekist], Russia Illustrated, No. 12 (201), 16
March 1929.
The first “repentant chekist” to publish his story was an individual named
Stefens, whose memoir, titled “Hpassr u Pa6orta I'TIY” [The Mores and Work
of the GPU], appeared serially in the Paris émigré newspaper Vozrozhdenie in
1926. Stefens did not require a helper, because, according to his memoir, he
walked into the offices of Vozrozhdenie and offered his story.

3 See, for example, “KcuesnoBenie dymbanze” [Dumbadze’s Disappearance],

4 Vozrozhdenie, 1 March 1930, p. 1.

Yevgeniy Dumbadze, Ha Cryocoe Yexa u Komunmepua [In the Service of the

s Cheka and the Comintern] (Paris: Mishen, 1930).

British Consulate General, Paris, Memorandum on the Case of Isabel Streater
and Guicha Serguevitch Agabekov, 3 July 1930, The National Archive (TNA),
Kew, London, KV 2/2398.

6 Georgly Agabekov, I'I1.Y. 3anucku uexucma [GPU: Notes of a Chekist] (Berlin:

Strela, 1930).

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



24 KEVIN P. RIEHLE

7 Georgly Agabekov, YK 3a pabomoii [The Cheka at Work] (Berlin: Strela, 1931);
OGPU: The Russian Secret Terror (translated by Henry W. Bunn) (New York:
Brentano s, 1931).
® Alexander Barmine, Memoirs of a Soviet Diplomat: Twenty Years in the Service
of the U.S.S.R. (London: Lovat Dickson, 1938).

Alexander Barmine, “The New Communist Conspiracy,” Reader’s Digest,
October 1944, pp. 27-33.

O Letter from F. S. Gilday to A. Barmine, dated 27 September 1944, NARA,
RG 226, Entry UD 160, Box 27.

! Alexander Barmine, One Who Survived: The Life Story of a Russian under the
Soviets (New York: G.P. Putnam’s Sons, 1945).

2 Samuel Sillen, “Nazi 105s Fired Reader’s Digest Anti-Soviet Slanders at Gls,”

Daily Worker, 23 July 1945, p. 3.

Barmine, One Who Survived, p. xiv.

Archive of the Foreign Intelligence Service of Russia, Operational Record File
No. 76659, Vol. 1, pp. 245-258; quoted in John Costello and Oleg Tsarev,
Deadly Illusions: The KGB Orlov Dossier Reveals Stalin’s Master Spy (New
York Crown Publishers, 1993), pp. 308-312.

> Alexander Orlov, The Secret History of Stalin’s Crimes (New York: Random
House, 1953), pp. 336-339; Edward Gazur, Alexander Orlov: The FBI's KGB
General (New York: Carroll and Graf, 2001), pp. 307-313; Costello and
Tsarev, Deadly Illusions, p. 337; Gordon Brook-Shepherd, The Storm Petrels

. (London: Collins, 1977), pp. 219-220.

Alexander Orlov letter to Henry Luce, 10 June 1965, National Archives and
Records Administration (NARA), Alexander Orlov Collection, Box 2.

Blind reviews of Orlov’s book and Orlov’s response, all undated, but as
Orlov’s response references his November 1966 Reader’s Digest article, the
reviews are later than that, NARA, Alexander Orlov Collection, Box 3.

8 Alexander Orlov, The March of Time (London: St. Ermin’s Press, 2004).

Isaac Don Levine, The Russian Revolution (New York: Harper and Brothers,
1917).

% [saac Don Levine file, TNA, KV 2/1585.

2! William Duff, A Time for Spies (Nashville, TN: Vanderbilt University Press,
1999), p. 148.
Walter Krivitsky, “Stalin’s Hand in Spain,” Saturday Evening Post, 15 April
1939, pp. 5-7, 115-122; “Why Stalin Shot His Generals,” Saturday Evening
Post, 22 April 1939, pp. 16-17, 71-74, 76-77, “Stalin Appeases Hitler,”
Saturday Evening Post, 29 April 1939, pp. 12-13, 84-89.

3 Walter Krivitsky, “Why Did They Confess,” Saturday Evening Post, 17 June
1939, pp. 5-6, 96-98, 100-101; “My Flight from Stalin,” Saturday Evening
Post, 5 August 1939, pp. 7, 73-74, 76-80; “When Stalin Counterfeited
Dollars,” Saturday Evening Post, 30 September 1939, pp. 8-9, 80-84; “The
Great Red Father,” Saturday Evening Post, 4 November 1939, pp. 12-13, 66—
68, 62-75; “The Red Army: Auxiliary of Germany’s Military Might,” Saturday
Evening Post, 1 June 1940, pp. 9-10, 91-94, 96.

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 25

24 Walter Krivitsky, In Stalin’s Secret Service: An Exposé of Russia’s Secret
Policies by the Former Chief of the Soviet Intelligence in Western Europe (New
York: Harper Brothers, 1939); published in London as I Was Stalin’s Agent
(London: Hamish Hamilton, 1939).

Brian C. Anderson, “Remembering Herb Romerstein,” The American
Spectator, 10 May 2013, https://spectator.org/55631_remembering-herb-
romerstein/

® Herbert Romerstein and Stanislav Levchenko, The KGB Against the “Main
Enemy”: How the Soviet Intelligence Service Operates Against the United States
(Lexington, MA: Lexington Books, 1989).
Kermit and Milt Dean Hill, “Revolution Aim of Anti-Soviets,” Grand Rapids
Herald, 31 October 1949, p. 1; “War Halted the First Revolt Against Stalin,”
Grand Rapids Herald, 1 November 1949, p. 1; “Red Underground Seeks to
End Stalin Tyranny,” Grand Rapids Herald, 2 November 1949, p. 1.

28 CIA, “Briefing Paper on CIA/NTS Relationship,” undated but created in July
1973, CIA FOIA [Freedom of Information Act] Reading Room, https://www.
cia.gov/readingroom/docs/THE%20NARODNO-TRUDOVOY%20SOY U%
5B16349569%5D.pdf

29 Nicola Sinevirskiy, Cuepur: Too ¢ cmane spaca [Smersh: A Year in the Enemy’s
Camp) (Frankfurt: Grani, 1948).

Nlcola Sinevirsky, Smersh (New York: Henry Holt and Company, 1950).
SlneV1rsky, editor’s note, pp. ix—xi.

U.S. Army G-2 memo and attached Kukowitsch debriefing report, 29 Mach
1954 NARA, RG 319, Entry Al 314B, Box 443, Kukowitch file.

Sus. Senate, Committee of the Judiciary, Subcommittee to Investigate the
Administration of the Internal Security Act and Other Internal Security Laws,
Activities of the Soviet Secret Service: Testimony of Nikolay Evgeniyevich
Khokhlov, Former MGB Agent, 83rd Congress, Second Session, 21 May 1954
(Washington, DC: Government Printing Office, 1954).

U.S. Senate, Committee of the Judiciary, Subcommittee to Investigate the
Administration of the Internal Security Act and Other Internal Security Laws,
Strategy and Tactics of World Communist, 83rd Congress, Second Session, 18
and 27 May 1954 (Washington, DC: Government Printing Office, 1954), pp.
2-18.

33 Nikolai Khokhlov, In the Name of Conscience: The Testament of a Soviet
Secret Agent (New York: David McKay, 1959); Nikolaj Chochlow, Recht auf
Gewissen. Ein Bericht [Right to Conscience: A Report] (Stuttgart: Deutsche
Verlags-Anstalt, 1959).

Review of In the Name of Conscience, Studies in Intelligence, Vol. 4 (1960), in
NARA, RG 263, Entry A1-27, Box 2-11-8.

A. 1. Romanov, Nights Are Longest There: A Memoir of the Soviet Security
Servzces (Boston: Little, Brown, 1972).

8 B. Aleksandrov and K. Raspevon, “Mr. Brooke’s Trip was a Failure,” Pravda,
23 July 1965, translation available in CIA FOIA Reading Room, CIA-RDP75-
00149R000100510040-4.pdf.

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0


https://spectator.org/55631_remembering-herb-romerstein/
https://spectator.org/55631_remembering-herb-romerstein/
https://www.cia.gov/readingroom/docs/THE%20NARODNO-TRUDOVOY%20SOYU%5B16349569%5D.pdf
https://www.cia.gov/readingroom/docs/THE%20NARODNO-TRUDOVOY%20SOYU%5B16349569%5D.pdf
https://www.cia.gov/readingroom/docs/THE%20NARODNO-TRUDOVOY%20SOYU%5B16349569%5D.pdf

26 KEVIN P. RIEHLE

39 «1969: Briton Freed from Soviet Prison,” British Broadcasting Corporation,
http://mews.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/july/24/newsid_2513000/
2513233.stm

40 United Kingdom, The London Gazette, Supplement 42938, 8§ March 1963
(London), 2158, https://www.thegazette.co.uk/London/issue/42938/supplement/
2158

4! Eveline Lubbers, The Shrewsbury Pickets, Political Policing and the State
(London: Public Affairs Law Center, 2021); U.S. Department of State, State
Research Bulletin, “Freedom Blue Cross,” August—September 1978, CIA FOIA
Reading Room, CIA-RDP88-01314R000300010056-1.

2 David Teacher, Rogue Agents: Habsburg, Pinay and the Private Cold War
1951-1991  (self-published, 2011), https://www.cryptome.org/2012/01/cercle-

2 pinay-6i.pdf, p. 14.

Aleksei Myagkov, Inside the KGB: An Expose by an Officer of the Third
4 Directorate (Richmond, Surrey: Foreign Affairs Publishing, 1976).

Raymond G. Rocca and John J. Dziak, Bibliography on Soviet Intelligence and
45 Security Services (Boulder, CO: Westview Press, 1985), p. 67.

Christopher Story, “Soviet Analyst,” World Reports Limited, Global
Intelligence Publications, https://www.edwardharle.com/worldreports/soviet_
analyst/

Rocca and Dziak, Bibliography on Soviet Intelligence and Security Services,

p. 67.

Anatohy Golitsyn, The Perestroika Deception (London: Edward Harle, 1995).

Gohtsyn The Perestroika Deception, pp. XXi—XXVi.

Story, “Soviet Analyst.”

George Fischer, “The New Soviet Emigration,” The Russian Review, Vol. 8,

No. 1 (1949), pp. 6-19.

David Dallin and Boris Nicolaevsky, Forced Labor in Soviet Russia (New

Haven, CT: Yale University Press, 1947).

52 David C. Engerman, “The Cold War’s Organization Man: How Philip Mosely
Helped Soviet Studies Moderate American Policy,” HUMANITIES, Vol. 30,
No. 5 (2009), https://www.neh.gov/humanities/2009/septemberoctober/feature/
the cold-war%E2%80%99s-organization-man.

3 Central Intelligence Group telegram to G-2U.S. Forces European Theater

(USFET), 22 April 1947, CIA FOIA Reading Room, CIA-RDPSI-

00706R000100260060-7.

% Letter from Carmel Offie to Nicolaevsky, 29 April 1949, HIA, Nicolaevsky
Collectlon Box 497, Folder 35 (microfilm reel 386).
>Us. Congressional Record, “Columbia University Commencement Address by
Honorable Allen W. Dulles,” 6 June 1955, Appendix, pp. A3938-A3940, CIA

s FOIA Reading Room, Document number CIA-RDP70-00058R000100070016-6.
Simon Wolin and Robert Slusser, The Soviet Secret Police (New York: F. A.
Praeger 1957). Slusser also worked briefly at Columbia University.

Zblgnlew Brzezinski (ed.), Political Controls in the Soviet Army: A Study Based

on Reports by Former Soviet Officers (New York: Research Program on the

USSR, 1954).

47

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE


http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/july/24/newsid_2513000/2513233.stm
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/july/24/newsid_2513000/2513233.stm
https://www.thegazette.co.uk/London/issue/42938/supplement/2158
https://www.thegazette.co.uk/London/issue/42938/supplement/2158
https://www.cryptome.org/2012/01/cercle-pinay-6i.pdf
https://www.cryptome.org/2012/01/cercle-pinay-6i.pdf
https://www.edwardharle.com/worldreports/soviet_analyst/
https://www.edwardharle.com/worldreports/soviet_analyst/
https://www.neh.gov/humanities/2009/septemberoctober/feature/the-cold-war%E2%80%99s-organization-man
https://www.neh.gov/humanities/2009/septemberoctober/feature/the-cold-war%E2%80%99s-organization-man

FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 27

38 Arthur Beichman, “He Quit Communism,” Christian Science Monitor, 15
September 1959.

Mark Piros, “The Disillusioned: 12 Million Refugees from Communism,”
October 1959, publication information not available. The monograph is available
in the CIA FOIA Reading Room, CIA-RDP81-01043R004100140007-0, possibly
mdlcatlng that the CIA was involved in its preparation.

‘us. Senate, Committee on the Judiciary, Subcommittee to Investigate the
Administration of the Internal Security Act and Other Internal Security Laws,
86th Congress, Second Session Further Testimony of Aleksandr Y. Kaznacheyev,
22 January 1960 (Washington, DC: Government Printing Office, 1960).

! Aleksandr Y. Kaznacheyev, “Soviet ‘Operation Burma,”” The New Leader, 18
January 1960, pp. 41-43.

Hugh Wilford, “Playing the CIA’s Tune: The New Leader and the Cultural
Cold War,” Diplomatic History, Vol. 27, No. 1 (2003), pp. 15-34.

Aleksandr Kaznacheev, Inside a Soviet Embassy: Experiences of a Russian
Diplomat in Burma (Philadelphia: J. B. Lippincott, 1962).

4 Allen Dulles, The Craft of Intelligence (London: Wiedenfeld and Nicholson,

1964), p. 133. A reviewer of Kaznacheyev’s book made the comparison with
the “ugly American” in a book review that appeared in the CIA’s internal
journal, Studies in Intelligence, in summer 1963, about the time Dulles was
writing his book. See Matthew Caslon, “Intelligence in Recent Public
Literature,” Studies in Intelligence, Vol. 7, No. 3 (1963), pp. 113-118.
Nikolay Grishin, Soviet Operation of Uranium Mines in Eastern Germany,
Mimeographed Series Number 11 (New York: Research Program on the
USSR, 1952). This monograph was later reprinted as “The Saxony Uranium
Mining Operation (‘VISMUT’),” in Soviet Economic Policy in Postwar
Germany: A Collection of Papers by Former Soviet Officials, edited by Robert
Slusser, Vasili Yershov, et al. (New York: Research Program on the USSR,
1953), pp. 127-155.

6 Nikolay Grishin, Yrenst I'eonozo-Pazsedounoii Ipynnot No. 1 [Members of the
Geologic Research Group No. 1], Columbia University Research Rare Book and
Manuscript Library, Program on the USSR Archives.

67 Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, KGB: The Inside Story (New York:
HarperCollins, 1990).

Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, Instructions from the Center: Top
Secret Files from the KGB’s Foreign Operations, 1975-1985 (London: Hodder
and Stoughton, 1991); Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, Comrade
Kryuchkov’s Instructions: Top Secret Files from the KGB’s Foreign Operations,
1975 1985 (Stanford, CA: Stanford University Press, 1993).

? Andrew and Gordievsky, More Instructions from the Centre: Top Secret Files
on KGB Global Operations 1975-1985 (London: Frank Cass, 1992).

70 Christopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The Sword and the Shield: The
Mitrokhin Archive and the Secret History of the KGB (New York: Basic Books,
1999); Andrew and Mitrokhin, The World Was Going Our Way: The KGB and
the Battle for the Third World (New York: Basic Books, 2005).

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0



28 KEVIN P. RIEHLE

"1 Robert Eunson, “How We Nabbed Russia’s No. 1 Spy,” Saturday Evening
Post, 25 September 1954, p. 27. Eunson does not mention MI6 involvement,
either because he was not aware of it or because he was not authorized to
mention it.

Yuri Rastvorov, “How Red Titans Fought for Supreme Power,” Life, 29
November 1954, pp. 18-21, 146-156; “Red Fraud and Intrigue in the Far
East,” in Life, 6 December 1954, pp. 174-192; “Goodby to Red Terror,” in
Life, 13 December 1954, pp. 49-58.

Yuri Rastvorov, “Beria’s Plot” and “The Soviet Hand in Korea,” HIA,
Nicolaevsky Collection, Box 295, Folder 21.

7 John Barron, KGB: The Secret Work of Soviet Secret Agents (New York:
Bantam Books, 1974), pp. 258-305.
> Kaarlo Tuomi and Sakari Miittinen (eds.), Isanmaattoman Tarina:
Amerikansuomalaisen Vakoojan Muistelmat [Stateless Story: Memoirs of a
annzsh American Spy] (Porvoo; Helsinki; Juvo: Soderstrom, 1984).
® Kaarlo Tuomi, Spy Lost: Caught Between the KGB and the FBI (New York:
Enigma Books, 2014), pp. Xxviil—XxxXil.

7 “Memorandum from the Deputy Director for Plans of the Central Intelligence
Agency (Fitzgerald) to All Staff Chiefs and Division Chiefs,” 14 April 1967, in
Foreign Relations of the United States, 1964-1968, Vol. XXXIII, edited by
David C. Humphrey and James E. Miller (Washington, DC: Government
Prlntlng Office, 2004), Document 264, p. 572.

Oleg Penkovsky, Frank Gibney, and P. Deriabin (trans.), The Penkovsky
Papers (New York: Doubleday and Company, 1965).

? Thomas Rid, Active Measures: The Secret History of Disinformation and
Political Warfare (New York: Farrer, Strauss and Giroux, 2020), pp. 170-176.

O Peter Deriabin and Frank Gibney, The Secret World (New York: Doubleday
and Company, 1959).

Barbara Carr, Spy in the Sun (Cape Town: Howard Timmins, 1969).

2 Tom Mangold, Cold Warrior: James Jesus Angleton: The CIA’s Master Spy
Hunter (New York: Simon and Schuster, 1991), pp. 404, 406.

3 John Barron, KGB: The Secret Work of Soviet Agents (New York: Reader’s
Digest Press, 1974), pp. 29-62.

8 John Barron, KGB Today: The Hidden Hand (New York: Reader’s Digest
press, 1983), pp. 294-372.

85 John Barron, “The Spy Who Would Be Free,” Reader’s Digest, June 1988, pp.
115-120, 215-237.

© Pete Earley, Comrade J: The Untold Secrets of Russia’s Master Spy in America
after the End of the Cold War (New York: Berkley Books, 2007), pp. 1-2; Pete
Earley, Confessions of a Spy: The Real Story of Aldrich Ames (New York: G.P.
Putnam’s Sons, 1997).

87 Vladimir Sakharov with Umberto Tosi, High Treason (New York: Ballantine

- Books, 1980).

Ibid., pp. 307-311.
Igor Gouzenko, The Iron Curtain (New York: E. P. Dutton and Co., 1948).

INTERNATIONAL JOURNAL OF INTELLIGENCE



FACILITATORS OF SOVIET DEFECTORS’ PUBLICATIONS 29

2

20 Igor Gouzenko, “I Was Inside Stalin’s Spy Ring,” Cosmopolitan, February
1947, pp. 23-25, 162-170; March 1947, pp. 38-41, 190-199; April 1947, pp.
58 59, 74-80; May 1947, pp. 57, 85-88.

! Letter from S. T. Wood to Percy Sillitoe, 12 December 1946, TNA, KV 2/
1419, serial 53a.

92 «“Canada: The Dominion: Farewell Appearance?,” Time, 31 March 1947,
https://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,793496,00.html,; The
Iron Curtain, 1948, https://www.imdb.com/title/tt0040478/

3 Vladimir Kuzichkin, Inside the KGB: My Life in Soviet Espionage (New York:
Pantheon Books, 1990).

94 Vladimir and Evdokia Petrov, Empire of Fear (London: Andre Deutsch, 1956).

93 Robert Dean, Imperial Brotherhood: Gender and the Making of Cold War
Foreign Policy (Amherst: University of Massachusetts Press, 2003), pp. 98-105.
Charles W. Thayer, “MVD Man’s Declaration of Independence,” Life, 5 July
1954, pp. 69-80.

7 Joseph C. Evans, obituary, The Daily Item (Sunbury, PA), 17 August 2010,
https://obituaries.dailyitem.com/obituary/joseph-evans-753288471
Joseph C. Evans, “Berlin Tunnel Intelligence: A Bumbling KGB,” International
Journal of Intelligence and CounterIntelligence, Vol. 9, No. 1 (1996), pp. 43-50.
Peter Deryabin, with Joseph Culver Evans, Inside Stalin’s Kremlin: An
Eyewitness Account of Brutality, Duplicity, and Intrigue (Washington, DC:
Brassey’s Publications, 1998).

0 Anatoliy Golitsyn and Tennant Bagley, The KGB: Masters of the Soviet Union
(New York: Hippocrene Books, 1990).
' Edward Gazur, Alexander Orlov: The FBI's KGB General (New York: Carrol
and Graf Publishers, 2001).

92 Alexander Orlov, Alexander Orlov: The March of Time (London: St. Ermin
Press, 2004).

Manuscript reviewer comments, undated, NARA, Alexander Orlov papers,
Box 3.

% Donald Mahar, Shattered Ilusions: KGB Cold War Espionage in Canada
(Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2017).
> Stanislav  Lunev with Ira Winkler, Though the Eyes of the Enemy
(Washington, DC: Regnery Publishing, 1998).

AND COUNTERINTELLIGENCE VOLUME 0, NUMBER 0


https://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,793496,00.html
https://www.imdb.com/title/tt0040478/
https://obituaries.dailyitem.com/obituary/joseph-evans-753288471

	Everybody Needs Help Sometimes: Facilitators of Soviet Defectors’ Publications
	ANTI-SOVIET ACTIVISTS/DISSIDENTS
	Former Socialists Turned Anti-Stalinists
	National Alliance of Russian Solidarists (NTS)
	United Kingdom–Based Activists

	ACADEMICS
	Columbia University’s Research Program on the USSR
	Christopher Andrew

	JOURNALISTS
	INTELLIGENCE PRACTITIONERS
	CONCLUSION
	Disclosure statement


