
 1 

Foxy Business 

  

Although British broadcasting is mercifully free from the strident editorialising which characterises 

most of the British press, it hasn’t always escaped charges of bias. Back in the days when media 

studies still had a critical edge, books such as The Manufacture of News, Putting ‘Reality’ Together 

and the various Bad News studies from the Glasgow University Media Group argued that broadcast 

news and current affairs programmes, for all their apparent impartiality and balance, actually 

presented a largely establishment-friendly view of the world. More recently this charge has been 

taken up by radical journalists such as John Pilger and Nick Cohen, and it’s a constant theme of 

Noam Chomsky’s formidable output  

 

Now the question of impartiality has been raised by rather less radical commentators in the shape of 

Damian Tambini and Jamie Cowling in New News: Impartial Broadcasting in the Digital Age, a 

collection which they edited for the Institute for Public Policy Research, and Ian Hargreaves and 

James Thomas in New News, Old News, an account of research undertaken for the Broadcasting 

Standards Commission and Independent Television Commission.  

 

Why this renewed interest? Well, according to Tambini: 'despite the success of the British approach 

to impartiality in broadcasting, the regulations that guarantee it will have to change if the UK 

traditions of independent, accurate, impartial broadcasting are to survive'. The need for reform 

arises both from changes to the broadcasting ecology and wider political shifts: 'the market is 

fragmenting and becoming more competitive whilst commercial concerns are tainting the news 

values of all broadcasters. At the same time, politics is changing in ways that challenge UK news 

regulation, focused as it is on a narrow range of party balance'.  

 

On the broadcasting front, increased competition has meant, according to Tambini, that: ‘news is 

increasingly presented to attract an audience, rather than to reflect formal notions of the public 

interest and impartiality’. This is not something that the IPPR authors welcome, rather they 

although acknowledge it as a challenge to be faced. Additionally, they also recognise that it may 

become increasingly difficult, although not impossible, for OFCOM to enforce impartiality 

regulations for a plethora of channels, including foreign language and niche channels, some of 

which are not even aimed at UK audiences. 

 

Turning to the political aspect of the question, Tambini argues that:  'we no longer live in a bipolar 

world. Political motivations and organisations are more complex than ever, and newer political 



 2 

problems involving science, the calculation of ecological risk and the opposition between 

fundamentalism and liberalism replace the older issues of capital versus labour that "impartiality" 

regulation was designed to manage. The Left-Right axis of politics is in decline. The share of the 

vote enjoyed by the two main parties has declined, and single-issue movements have emerged as 

more active players'. Thus impartiality codes designed essentially to ensure fair treatment between 

the two major established political parties are ill-suited to dealing with political issues in an era in 

which, for an increasing number of people, the play of forces at Westminster no longer constitutes 

what they regard as politics. This has meant, among other things, that questions are now 

increasingly being asked about the media filters through which the UK public experience their 

political life. Tambini sums up these concerns by asking: 'is regulation for broadcasting impartiality 

responsible for a ritualised, adversarial presentation of politics that in fact contributes to public 

disengagement?', and he and Cowling conclude that, partly thanks to these rules: ‘we are ill-

prepared to cope with the complexity of politics in the new century, and the institutions of 

impartiality regulation run the risk of becoming irrelevant or, worse, obliging journalists to focus 

on ritualised formal politics when the real story, and  the real challenge for public information, is 

elsewhere'. 

 

Broadcasting’s apparent inability to deal adequately with a changed political environment, and the 

role played by current impartiality regulations in this shortcoming, also concern  New News, Old 

News. This reports that the overall level of  television national news consumption has fallen by 

5.6% since 1994, in spite of an 80% increase of supply on the five main terrestrial channels. ITV 

has experienced a 23% decline, and the biggest fall-offs in viewing (14%) have been among the 25-

34 age group and social groups C2DE. People are increasingly ‘spotlight chasing’ - dipping into 

24-hour news channels when a major story such as 9/11 breaks - or using the Internet. Only 16% of 

those questioned regarded themselves as regular current affairs viewers, and between 1994 and 

2002 the current affairs audience fell by 31.7% whilst current affairs output dropped by almost 

12%. 

 

On the other hand, however, 92% of those who took part in the survey thought that the principle of 

accuracy in news was very important, and 71% took the same view about impartiality. 

Interestingly, 88% of those in multi-channel homes thought impartiality a good thing, compared to 

93% in non-multi-channel homes. The Report states that this particular finding adds weight to 'the 

view that there may be the first signs of a growing volume of dissent from this long-established 

principle as viewers enjoy greater choice. This may be an early warning sign that Parliament and 

regulators should be ready to understand and respond to a shifting view and to encourage 



 3 

innovation rather than stifle it'. It’s also significant that only 64% of those among the Asian and 

black communities thought impartiality a good thing, ‘perhaps reflecting a view amongst these 

communities that broadcast news is not impartial in its reporting of issues of concern to them’. 

 

In what ways, then, do the authors of these studies think that the impartiality regulations might be 

changed in order to meet some of the concerns which they raise? According to Tambini and 

Cowling, the BBC, ITC and Radio Authority codes should encourage a broader approach to 

balance, one that does not necessarily require a focus on each major party's stance on every issue. 

In particular: 'a greater emphasis should be placed on the need for impartiality in relation to a range 

of expert opinions, the problem of corporate interests, single-issue groups, and competing scientific 

opinions'. In their view: 'the provision of accurate, impartial news to the citizen and the requirement 

for due impartiality should be retained for all broadcast services which are not an active purchase 

… The principles guiding content regulation in general are that the services that are most public, 

most invasive, most pervasive and most influential should be subject to most regulation in the 

public interest. As the market develops for niche services, OFCOM should be periodically consult 

the public on whether to relax the impartiality obligations on those services with less market share'. 

What this in effect means is that: 'there will be a role in the future for polemical channels. It is 

possible that polemical channels, if correctly regulated, could widen the diversity of voice in British 

broadcasting'.  

 

Hargreaves and Thomas reach broadly similar conclusions, arguing that: 'in a time of diminished 

party loyalties, impartiality should be more broadly defined, to require that broadcasters provide 

even-handed treatment of issues of race, science, environment, health and any other matter of 

public controversy'. However, they explicitly reject relaxations of the impartiality regulations based 

on the notion of ‘active purchase’ because (a) in the digital future, so many channels are likely to 

be 'active purchases', and (b) they feel it unclear ‘what amounts to an "active purchase" in a satellite 

television environment, where services are bundled together for sale to consumers'. 

Nonetheless, given that their survey shows that significant numbers of the young and of Britain’s 

ethnic groups feel that broadcast news does not represent them adequately, ‘it may be that a more 

opinionated style of broadcast news, originated from well outside the UK broadcasting mainstream, 

is helpful in the overall news mix, so long as consumers are aware what they are getting and which 

services conform to impartiality rules and which do not. The time has come when a range of 

experimentation should be encouraged'. In their view, therefore, 'the most sensible course is to 

create an opening for OFCOM to recommend to the Secretary of State variation in the impartiality 



 4 

rules, where channels involved are of minority interest and where they do not threaten the central, 

impartial reputation of mainstream UK television news’. 

 

It’s unfortunate, to put it mildly, that such thoughtful analyses of the political shortcomings of news 

and current affairs programmes should conclude with recommendations that are  guaranteed only to 

make matters considerably worse. Why? Because they will simply allow Murdoch to do to British 

broadcasting what he has already done to the British press: namely, force all other market players 

to compete with him on his own debased terms. For Murdoch is absolutely itching to turn Sky 

News into a British version of his rabidly populist Fox News which, even before its post 9/11 

transformation into a cheerleader for war, was dubbed by Freedom and Accuracy in Reporting 

(FAIR) ‘the most biased name in news’. Asked by the New York Times whether Sky would be 

imitating Fox, Murdoch replied: 'I wish. I think that Sky News is very popular and they are doing 

very well, but they don't have the entertaining talk shows - it is just a rolling half-hour of hard news 

all the time'. The paper also reported that Murdoch feels that the channel is 'BBC lite' and is 

'dissatisfied' with Sky's staid presentation and 'liberal bias'.      

 

Other indications of Murdoch's plans are readily available. For example, both BSkyB and News 

International used the consultation process leading up to the Communications Bill to lobby for 

relaxation of the current broadcasting content regulations, and their submissions are easily viewable 

on the Department of Culture, Media and Sport’s website. Or turn to a recent edition of the British 

Journalism Review to find Sun pundit Richard Littlejohn complaining that whilst at Sky News 'we'd 

never been able to make the programme we intended. If Sky News could emulate its US sister Fox 

News, which has wiped the floor with CNN with opinion-driven "fair and balanced" coverage, 

ratings would soon shoot past the Astra satellite. But the regulators won't allow it'. Littlejohn has 

just returned to Sky News with his own talk show, produced by former Carlton executive Steve 

Clark who has been recruited to the channel specifically to give it greater edge and bite. The show 

has already attracted complaints to the ITC. Meanwhile Murdoch is starting news networks in Italy 

and India loosely modelled on Fox.   

 

There is, of course, nothing remotely ‘fair and balanced’ about Fox News: in its very choice of 

pundits, interviewees and stories, quite apart from the way in which those stories are treated, it is, 

as FAIR puts it: ‘the central hub of the conservative movement’s well-oiled media machine’. In 

other words, it’s just like Murdoch’s papers. Take, for example, the way in which The Sunday 

Times used the publication of the IPPR and BSC/ITC studies shamelessly to lobby on behalf of its 

proprietor’s interests. On 17 November it  ran a piece by Andrew Sullivan headlined 'Let's hear it 



 5 

for prejudiced television news' and calling for 'an injection of honest bias, US-style'. Fox is 

represented as 'an antidote to the liberalism endemic to much of the rest of television', and the 

'pseudo-objective networks' are condemned for their 'suffocating liberalism'. Turning to the UK, 

Sullivan complains that: 'nobody I knew in my generation who had anything good to say about 

Margaret Thatcher went into the BBC. Why should we be shocked today to find that, two decades 

later, news coverage reflects this view of the world?' He continues: 'watching the BBC when I visit 

Britain is an eye-opener. The soft anti-Americanism, the unreflective Third World-ism, the facile 

assumption that old-style statist politics on the environment are correct, the instinctual loathing of 

Israel, the benevolent multiculturalism, the equation of the European Union with the future all 

reflect an effortless left-liberal viewpoint'. Sullivan concludes that whilst 'there's room for a left-

leaning network in Britain ... what's wrong is the pretence that the BBC is somehow neutral, 

objective or balanced. And what makes this doubly wrong is that it's paid for by the licence fee. I 

can see why people in a free society should tolerate a television channel that promotes a viewpoint 

with which they disagree. I don't see why they should also be forced to pay for it and then be 

denied the opportunity to have an alternative by specious regulations over something ludicrously 

called balance'. 

 

Few people would, I think, recognise the BBC from Sullivan’s puerile caricature of it, but, of 

course, he has to peddle this kind of nonsense in order to put the argument that there needs to be an 

alternative news source to the BBC. This is exactly the kind of intellectually dishonest, self-serving 

twaddle that Fox News executives spout every time Fox is accused of being right wing. By 

tirelessly insisting that all other news providers are driven by liberal bias, they attempt the 

impossible intellectual conjuring trick of casting the rabid Fox as the centrist voice of reason. Thus 

John Moody, the channel's senior vice-president for news and editorial: 'there's a certain sameness 

to the news on the Big Three [networks] and CNN ... America is bad, corporations are bad, animal 

species should be protected, and every cop is a racist killer. That's where "fair and balanced" [Fox's 

slogan] comes in. We don't think all corporations are bad, every forest should be saved, every 

government spending programme is good. We're going to be more inquisitive'. Or as host of Only 

on Fox Tracy Gallagher put it: 'five years ago, Fox News Channel was launched on the idea that 

something was wrong in the news media - that somehow, somewhere bias found its way into 

reporting ... And it's not just the way you tell a story that can get in the way of the truth. It's the 

stories you choose to tell ... Fox News Channel is committed to being fair and balanced in the 

coverage of stories everybody is reporting - and to reporting stories you won't hear anywhere else. 

Stories you will see only on Fox'. Stories which are stories, however, only if viewed through the 

distorting lenses of  a narrow, partisan and highly conservative news agenda, but stories whose 



 6 

absence from other media are then, of course, taken as further 'proof' of their allegedly liberal bias. 

The truth of the matter is, quite simply, that the mainstream media in the US appear overly-liberal 

only when viewed from a vertiginously conservative perspective. As FAIR point out, their ideology 

is, in fact, staunchly centrist, and rarely do they proselytise for left wing or even overtly progressive 

values. They do, however, like British broadcasters, try to uphold the traditional journalistic values 

of fairness, accuracy, independence of judgement and – yes – impartiality. Right wing journalism, 

on the other hand, seems to regard its mission in life as tirelessly to evangelise on behalf of the 

conservative world-view and to excoriate all unbelievers as the spawn of Satan. In other words, it’s 

‘journalism’ Daily Mail-style.   

 

Can anyone seriously believe that the shortcomings of British television news and current affairs 

programmes are really going to be remedied by injecting the kind of brutishly populist news values 

which make Fox such a disgrace to broadcast journalism – and which have already given the UK 

some of the very worst newspapers in the world? Newspapers, by the way, whose readership has 

fallen by 25% in the last 40 years, and which, according to a recent Eurobarometer poll, are trusted 

by a mere 24% of the population.  

 

The answer, apparently, is 'yes'. Thus, for example, Chris Shaw, controller of News and Current 

Affairs at C5 (which might soon be owned by Murdoch)  wrote in The Times (which is of course 

owned by Murdoch) on 29 November 2002 that: 'the largely middle-class and liberal consensus on 

what constitutes impartiality helps to explain why TV news is so predictable and unadventurous 

and, more importantly, why TV news is growing less and less attractive to large cross-sections of 

the viewing audience'. In his view, given the sheer volume of news now available on television: 'the 

notion that all TV news on all channels should embrace an objective standard of impartiality and a 

common set of news values is simply not sustainable'. What is now needed are news programmes 

with 'more edge, distinction and character' and 'some genuine alternatives in terms of tone, 

approach and attitude'. He concludes that: 'TV news should be accurate, fair, honest and respectful 

of privacy, but that should not stop it from campaigning or pushing a particular agenda that 

concerns its audience. If a reporter should lie about, libel or racially insult someone, there are 

already laws to protect the victims. In short, TV news should have the same content regulation as 

newspapers'. That these are not exactly renowned for their effectiveness is conveniently ignored. 

 

Meanwhile Roger Mosey, head of television news at the BBC, is quoted in the Guardian, 14 April 

2003, to the effect that: 'in my personal view, the right way forward is to ensure that some clearly 

designated services have an obligation to truth, decency and the representation of a diversity of 



 7 

views; but the rest should have the freedom to take any view within the law of the land ... Setting 

some of the broadcasters free would encourage new voices and new perspectives, and it would 

offer real choices to consumers'. In this vision of things, presumably, Sky News would appeal to 

those wanting a televised version of the Sun, leaving BBC News 24 to clean up in the middle 

ground and other news channels to cater to political views not found on Sky. 

 

This is all very well in theory, of course, but it completely ignores the realities of the media 

marketplace. These are all too clearly illustrated by the history of the British press since Murdoch's 

arrival. Thus when he took over the Sun he forced the Mirror to compete with it in the gutter, and 

when he plunged The Times downmarket the Telegraph inevitably began its descent into its present 

Liz Hurley-obsessed state. Ruthlessly predatory pricing, along with governmental connivance, did 

the rest. This is the 'success' story which Murdoch longs to repeat in broadcasting. A cash-drenched  

Sky News, plugging a relentlessly populist news agenda, adding its stentorian voice to the anti-

BBC bias of the Murdoch press, and bolstered by massive cross-media promotion from elsewhere 

in the Murdoch empire (including, quite probably, a Murdoch-owned C5), would rapidly force its 

way into a dominant position in the broadcast news environment. This is not, of course, because 

everyone would watch it; indeed, to many it would be as much an anathema as the Murdoch press. 

However, its sheer muscle, and its undoubted popularity with those sections of the audience 

actually wanting a British version of Fox News, would inevitably push others into trying to follow 

in its footsteps, whilst minority news channels would find the cost of entering such a skewed 

marketplace impossibly high. Meanwhile, the BBC and ITV news agendas, already far too prone to 

shadowing those of the press, would clearly risk being swept along in the populist and strident 

slipstream emanating from Sky. And if they didn't, then the Murdoch propaganda machine would 

always be reliably on hand to accuse them of liberal bias at the licence payers' expense.    

 

                                                                                     Julian Petley. 

 

An edited version of this paper appears in Index on Censorship, Vol.32, No.2, 2003. 

 

 

 

 

 

 


